Kan iemand én complexe PTSS hebben én een dissociatieve stoornis NAO?

Of sluit complexe PTSS een dissociatieve stoornis NAO uit en/of vice versa?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Het zijn twee diagnoses met een ruim interpretatiekader die erg dicht bij elkaar liggen met veel overeenkomende kenmerken.
Aangezien je bij psychiatrische diagnoses eerder spreekt van "lijkt het meest op..." en niet van "is precies...", zal de ene psychiater zeggen dat iemand complexe PTSS heeft en de andere DISNAO.

Toegevoegd na 2 dagen:
De ene psychiater zal dus de diagnose complexe PTSS stellen, de andere DISNAO.
Als je zou zeggen dat je het allebei hebt, zou het lijken of het over totaal verschillende stoornissen gaat.

Hoe je het ook benoemt, het betekent wel dat iemand met deze diagnose een afschuwelijk traumatische jeugd heeft gehad. Dat klinkt minder klinisch dan zo’n label… Maar dit terzijde.
SimonV
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank voor je antwoord. Dat het erg dicht bij elkaar ligt is me duidelijk, het zijn evengoed 2 verschillende stoornissen die niet zijn samengevoegd, vandaar ook mijn vraag. Dat de ene psychiater iets anders zal zeggen, dat is ook het lastige binnen de psychologie/psychiatrie. Maar in hoeverre kan iemand allebei hebben, of is dat ook net welke psychiater iemand heeft? De echte vraag is nog onbeantwoord wat dat betreft.
SimonV
10 jaar geleden
Je hebt gelijk, ik heb m'n antwoord nog wat verduidelijkt.
Het is inderdaad net welke psychiater iemand heeft.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je wel daarvoor!