Dat paarden kleuren zien is zeker. „Paarden hebben echter maar twee types kegeltjes en hun kleurzicht is vergelijkbaar met een kleurenblind persoon: zij zien blauw, geel, wit en grauw, maar kunnen groen en rood slecht van elkaar onderscheiden.” Het kleurenpalet van een paard heeft gevolgen voor zijn prestaties. Zo werd duidelijk tijdens een onderzoek, waarbij 72 springpaarden 343 hindernissen moesten springen. Bij hindernissen van twee contrasterende kleuren werden minder fouten gemaakt dan bij hindernissen met één lichte of donkere kleur. Glanzende balken zijn voor een paard in het zonlicht lastig te zien en pasteltinten vallen niet genoeg op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Honden en katten kunnen iig geen kleur zien. Cavia's weer wel. Paarden konden ook kleur zien dacht ik.

Maar er schijnen meer dieren te zijn die GEEN kleur zien dan dieren die het wel kunnen waarnemen.

(Nog een voordeel van mens zijn)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het zien van bepaalde dieren is onderzocht waarschijnlijk ook ......na de dood de ogen onder een microscoop te houden....en een handjevol psycholgogische dierenraadsels.....

maar de conclusie dat een bepaald dier wel of geen kleuren ziet kan ook door de ziel bepaald worden en de ziell ( energie ) is een onderwerp waar de wetenschap nog heel weinig over weet....

mischien ziet een dier wel kleuren die mensen geeneens kunnen zien? wie weet....