Hoe kan je beelddenken ervaren?

ik weet wat het is (zie het helemaal voor me maar niet letterlijk) dus graag geen link naar een site met uitleg :)
wie herkent het? en wat zijn de voordelen en nadelen die je ervaart als, zowel mét iemand die beelddenker is, maar ook als beelddenker zelf.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Met beelddenken krijg je overzicht in zaken die zich moeilijk onder woorden kunnen brengen.
Je ervaart het dan als een methode waarmee je complexere situaties letterlijk overzien en doorziet.
Daarom spreken we van inzicht.
Sommige beelddenkers hebben als voordeel bepaalde tests eerst te visualiseren en te perfectioneren voor deze naar de praktijk te transponeren.
Je verstand werkt dan als een virtueel laboratorium.
Dit scheelt tijd, risico's en kosten.
Tegenwoordig is men zo ver dat men met computers situaties kan simuleren en zo op non destructieve wijze inzicht kan vergaren.
Vooral dure producten als auto's kan men op deze wijze ontwerpen en optimaliseren zonder ze te bouwen.
Men kan dan veelbelovende concepten realiseren en
dan vindt een her-ijking plaats.
Beelddenkers doen dit al eeuwen zo.
Om die reden konden mensen dingen bedenken die nu pas technisch haalbaar zijn.
Groot voordeel van beelddenken is dat je het overal kunt doen, zo was oa. Einstein een beelddenker en wuifde eens de verontschuldiging van een student die te laat op een afspraak kwam met de opmerking, wat ik doe, kan ik overal doen.
Geef je ogen goed de kost en hang niet teveel voor een computerscherm, beelddenkers kunnen vaak in 3D denken en oefening baart kunst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Tja, daar kun je ook weer eindeloos over theoretiseren.
Beelddenkers zijn allemaal anders.
De variaties zijn enorm.

Voorbeeld:
Als je ergens naar toe moet legt iemand jou de weg uit: zoveelste straat links, bij benzinepomp recht, stoplicht rechtdoor, rotonde derde afslag.
Een beelddenker raakt bij de eerste of tweede aanwijzing al van slag.
Maar kan met een kaartje, waarop de wegen zijn aangegeven prima uit de voeten.
Ik kan goed kaartlezen.
Dat is een voordeel.

Nog een:
Vanmiddag vroeg iemand mij: hebt u 60 cent of 10 cent?
Dan ga ik in mijn portemonnee rommelen, maar kon het niet vinden. Pas toen hij zei: 3 muntjes van 20 cent is ook 60 cent, zag ik dat ik het wel had.
Ik weet niet of dit een goed voorbeeld is. Ik moet de dingen voor me zien.
Ik kan niet goed hoofdrekenen. Ik schrijf het op, of zie de getallen op de munten.
Dat is wel een nadeel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je wel voor je uitleg! +1
herkenbaar ook. routes uit laten leggen, ik begin er niet eens meer aan want als ik het niet voor me kan zien onthou ik het gewoon niet.
ik herken bv wel de route van punt a naar punt b (straatnamen blijven ook niet hangen bij mij) maar de omgekeerde route van punt b naar punt a is een heel nieuw traject. terwijl ik bij een test waarbij ruimtelijk inzicht word onderzocht bijzonder goed uit de bus rol (het zijn dan ook plaatjes he) dus dat is mega tegenstrijdig als je beseft dat ik het oriëntatievermogen van een seniele postduif heb. wat het wisselgeld en de cijfers betref, ook mega herkenbaar! dyscalculie is mijn achternaam. tafels opsommen? kansloos, ik moet het steeds weer opnieuw uitrekenen want ik kan cijfers ook niet als cijfers zien (het kunnen net zo goed chinese tekens zijn, hier kan ik ook niets mee)
maar helemaal spannend word het als een van de kinderen ergens gaat spelen. ik krijg dan een straatnaam, een huisnummer, een route beschrijving én een tijd mee.
opschrijven is dan ook de beste optie om niets als slechte moeder over te komen door je kinderen ergens achter te laten :)
Net als hierboven geschreven zullen er individuele verschillen zijn.
Zoontje van een vriendin van mij is beelddenker, hij is gediagnostiseerd met ADD. Hij is oa chaotisch en raakt snel overprikkelt. Hij ziet gehele ipv delen, zoals t vb met 60 cent pakken uit een portomonee.
In mijn ogen is er niks mis met het kereltje, de huidige snelle wereld is alleen niet op hem ingericht. Hij heeft duidelijke lijnen en structuren nodig. Mijn vriendin probeert hem die zoveel mogelijk te bieden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een +.
Wie is er nou gek, de wereld of hij? Zoveel kinderen worden tegenwoordig gediagnosticeerd met ADD of ADHD, dan denk ik vind je het gek dat die kinderen zo zijn in deze maatschappij... Alhoewel ik natuurlijk niet ontken dat het ook voor een deel in het kind zelf zit en goede begeleiding wel belangrijk kan zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
snap het zoontje wel hoor, heb ook ADHD met overwegend ADD.
het zit ook in het kind of de persoon want het is een beperking die op alle aspecten invloed heeft.
het komt niet dóór de maatschappij, maar het is de maatschappij die hier niet mee om kan gaan zoals bij alles en iedereen die anders is waardoor je meteen als afwijkend gezien en bestempeld wordt in de meeste gevallen. ADD betekent ook geen overzicht hebben. alles gebeurt op 1 moment of moet op 1 moment gebeuren, erg frustrerend (mijn dagelijkse bezigheid is dan ook het inhalen van de dag van gisteren)
structuur en het opsplitsen van taken (dmv van schema's/roosters) kan overzicht en rust scheppen. je vriendin is dus goed bezig!
Ik ervaar beelddenken best als iets moois, maar naar de buitenwereld toe erg lastig. Ik heb best veel moeite met praten met anderen. Ik heb al snel het idee dat ze afhaken omdat ze me toch niet snappen.
Mijn zoontje is ook beelddenker en heeft veel moeite met praten op school. Hij wordt daardoor (denk ik) ook gepest. Hij heeft mij al eens gezegd: Mam, ik denk dat ik te vaag praat. Ik merk dat ook wel aan hem als hij thuis met mij praat. Hij slaat dan stappen over of begint zomaar ergens over, zonder dat er in een gesprek direct aanleiding voor is. Bij nader inzien is die aanleiding er uiteindelijk wel, maar dan als associatie. Beelddenken is nu eenmaal ook veel associeren.
Grappig vond ik dat ik hem een keer moest overhoren over Biologie. Het ging over de botten en spieren en een vraag was hoe je houding moest zijn om je rug te sparen bij het bukken. Hij deed het me toen voor, maar ja hoe zet je zoiets dan op papier. Mijn dochter, ook beelddenker, vertelde me dat ze, als ze een boek leest, alles voor zich ziet.
Zelf ervaar ik beelddenken ook als scenario-denken. Je ziet als het ware een film voor je. Ik was een keer mijn portemonee vergeten op het werk en ik zag al voor me dat ik hem kwijt was en hoe ik alle pasjes opnieuw moest aanvragen en de bankpas moest blokkeren enzo. Een vriend van me vond dat ik overdreven reageerde toen ik het hem vertelde. Ik had mijn portemonee toch terug?
Een trucje dat ik pas las over beelddenken is dat beelddenkers net zo makkelijk een woord achterstevoren kunnen spellen als op de gewone manier. Zij zien het woord als een beeld en niet als een stel letters bij elkaar.

En ja, er is nog zoveel over te vertellen. Maar even kort:

Voordelen van beelddenker zijn: je bent creatief, hebt veel fantasie en ziet oplossingen voor je.

Nadelen: mensen snappen je niet (altijd), je bent altijd met je gedachten bezig (je associeert veel), je bent chaotisch (zowel mentaal als fysiek

Ik hoop dat je er iets aan hebt.