Hoe kan je beelddenken ervaren?

ik weet wat het is (zie het helemaal voor me maar niet letterlijk) dus graag geen link naar een site met uitleg :)
wie herkent het? en wat zijn de voordelen en nadelen die je ervaart als, zowel mét iemand die beelddenker is, maar ook als beelddenker zelf.

Weet jij het antwoord?

/2500

Tja, daar kun je ook weer eindeloos over theoretiseren. Beelddenkers zijn allemaal anders. De variaties zijn enorm. Voorbeeld: Als je ergens naar toe moet legt iemand jou de weg uit: zoveelste straat links, bij benzinepomp recht, stoplicht rechtdoor, rotonde derde afslag. Een beelddenker raakt bij de eerste of tweede aanwijzing al van slag. Maar kan met een kaartje, waarop de wegen zijn aangegeven prima uit de voeten. Ik kan goed kaartlezen. Dat is een voordeel. Nog een: Vanmiddag vroeg iemand mij: hebt u 60 cent of 10 cent? Dan ga ik in mijn portemonnee rommelen, maar kon het niet vinden. Pas toen hij zei: 3 muntjes van 20 cent is ook 60 cent, zag ik dat ik het wel had. Ik weet niet of dit een goed voorbeeld is. Ik moet de dingen voor me zien. Ik kan niet goed hoofdrekenen. Ik schrijf het op, of zie de getallen op de munten. Dat is wel een nadeel.

Net als hierboven geschreven zullen er individuele verschillen zijn. Zoontje van een vriendin van mij is beelddenker, hij is gediagnostiseerd met ADD. Hij is oa chaotisch en raakt snel overprikkelt. Hij ziet gehele ipv delen, zoals t vb met 60 cent pakken uit een portomonee. In mijn ogen is er niks mis met het kereltje, de huidige snelle wereld is alleen niet op hem ingericht. Hij heeft duidelijke lijnen en structuren nodig. Mijn vriendin probeert hem die zoveel mogelijk te bieden.

Ik ervaar beelddenken best als iets moois, maar naar de buitenwereld toe erg lastig. Ik heb best veel moeite met praten met anderen. Ik heb al snel het idee dat ze afhaken omdat ze me toch niet snappen. Mijn zoontje is ook beelddenker en heeft veel moeite met praten op school. Hij wordt daardoor (denk ik) ook gepest. Hij heeft mij al eens gezegd: Mam, ik denk dat ik te vaag praat. Ik merk dat ook wel aan hem als hij thuis met mij praat. Hij slaat dan stappen over of begint zomaar ergens over, zonder dat er in een gesprek direct aanleiding voor is. Bij nader inzien is die aanleiding er uiteindelijk wel, maar dan als associatie. Beelddenken is nu eenmaal ook veel associeren. Grappig vond ik dat ik hem een keer moest overhoren over Biologie. Het ging over de botten en spieren en een vraag was hoe je houding moest zijn om je rug te sparen bij het bukken. Hij deed het me toen voor, maar ja hoe zet je zoiets dan op papier. Mijn dochter, ook beelddenker, vertelde me dat ze, als ze een boek leest, alles voor zich ziet. Zelf ervaar ik beelddenken ook als scenario-denken. Je ziet als het ware een film voor je. Ik was een keer mijn portemonee vergeten op het werk en ik zag al voor me dat ik hem kwijt was en hoe ik alle pasjes opnieuw moest aanvragen en de bankpas moest blokkeren enzo. Een vriend van me vond dat ik overdreven reageerde toen ik het hem vertelde. Ik had mijn portemonee toch terug? Een trucje dat ik pas las over beelddenken is dat beelddenkers net zo makkelijk een woord achterstevoren kunnen spellen als op de gewone manier. Zij zien het woord als een beeld en niet als een stel letters bij elkaar. En ja, er is nog zoveel over te vertellen. Maar even kort: Voordelen van beelddenker zijn: je bent creatief, hebt veel fantasie en ziet oplossingen voor je. Nadelen: mensen snappen je niet (altijd), je bent altijd met je gedachten bezig (je associeert veel), je bent chaotisch (zowel mentaal als fysiek Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100