Bestaan er machines/apparaten die kunnen ruiken?

Mijn neef werkt bij de marine in Amerika en die gebruiken dolfijnen enz om explosieven op te sporen. Ook veel honden op de airport die constant drugs zoeken. Vroeg me af. We hebben allerlei apparatuur, die zo goed als de menselijke ogen en oren kunnen vervangen. Bestaan er ook apparaten die reuk vermogens hebben? Of zou deze technologie überhaupt wel of niet ontwikkeld kunnen worden en waarom is het er dan nog niet.

een jaar geleden
in: Techniek
1.6K
LeonardN
een jaar geleden
De techniek schijnt sinds 2018 te bestaan.
Het zal nog niet veel in gebruik zijn omdat het nieuw is en waarschijnlijk nog niet aangetoond beter/goedkoper werkt dan met honden gok ik zo.
https://www.youtube.com/watch?v=DWMppmJ07l0 Ik kan me voorstellen dat een hond vlotter een ruimte doorloopt, dan dat je met een apparaat loopt te zeulen. Maar naast handbagage scan zou je natuurlijk best zo'n apparaat kunnen zetten.
Oswald
een jaar geleden
Dan kom ik toch uit bij de hondensnuit. Is wel geen ding maar welk apparaat kan daar tegen op?
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Dit kwam ik vorige week tegen, er liep iemand door de wijk met zo'n apparaat als afgebeeld.
Nooit gezien, het lijkt wel op een lege rubberen kruik met een slangetje verbonden aan dat ding die op sleep wordt genomen door het karretje. Met zijn GSM in de hand liep hij goed door, ik vroeg hem toch even waarvoor dit diende en hij zei, meneer dit doen wij eens in de zoveel tijd om een gaslek op te sporen en weg was ie weer.

Antwoorden (1)

Ruiken kun je het niet noemen, maar er zijn meerdere soorten dedectoren, zoals rookmelders, co-me;ders gasdedectoren. Deze apparaten zijn doorgaans voor het opsporen van één bepaald soort gas.
Ruiken en verschillende geuren onderscheiden kunnen ze niet.
een jaar geleden