Wat is het verschil tussen de Sequentie van DNA en SNP'S (Single Nucleotide Polymorphisms)?

Het gaat allebei om de variatie van de nucleotiden, dus ik snap het verschil niet.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Biologie
2.1K
tinus1969
7 jaar geleden
Je terminologie is rommelig. dat veroorzaakt het misverstand. Een DNA sequentie is gewoon een DNA sequentie; variatie heeft daar niets mee te maken.

Antwoorden (1)

Enkel-nucleotide polymorfie (Engels: single nucleotide polymorphism, afgekort als SNP, uitgesproken als snip) betreft een variatie in het DNA - een polymorfie - van een enkele nucleotide lang. Op één plaats in het genoom kan men dan bij verschillende mensen een ander nucleotide aantreffen. Er wordt bijvoorbeeld van een SNP gesproken als de DNA-volgorde op een bepaalde plaats op een chromosoom zowel AAGCCTA als AAGCTTA kan zijn. De variant die het minst voorkomt, heet het "minor allele".

Met de sequentie wordt in de biologie de volgorde van nucleotiden in een DNA- of RNA-molecuul bedoeld; of de volgorde van aminozuren in een eiwit.

Het verschil is dus dat een sequentie de volgorde op zich betreft van een DNA molecuul, terwijl SNPs de mogelijke variaties van dat DNA beschrijft.
Oftewel, de sequentie van verschillende SNPs is iets verschillend.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Enkel-nucleotide_polymorfie
erotisi