Waarom gebeurd automutilatie voornamelijk bij jongeren?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Automutilatie is jezelf pijnigen en beschadigen. Iemand doet aan automutilatie als het heel slecht met diegene gaat en als diegene depressief is. Diegene heeft veel pijn en verdriet en zet dat om in pijniging, om zo het diepe innerlijke verdriet minder te voelen. Jongeren die in de pubertijd zitten, zitten vaak in de knoop met zichzelf en zijn vaak niet tevreden. Ze worden van het minst of geringste al down. Die gaan zichzelf dan beschadigen omdat ze gewoon zó verdrietig zijn. Volwassenen kunnen wat beter omgaan met allerlei situaties.

Verondersteld dat je stelling waar is... ik vind hem in ieder geval aannemelijk genoeg om te beantwoorden: Ik denk dat volwassenen, die hier vroeger last van hebben gehad, over het algemeen toch beter hun emoties hebben leren reguleren en andere manieren hebben gevonden om negatieve emoties af te laten vloeien. Toegevoegd na 2 minuten: Of liever gezegd, de spanning die deze negatieve emoties teweeg brengen effectiever hebben leren afvloeien.

Jongeren gebruiken het ook vaak als een schreeuw om aandacht. Hormonen puberteit alles lijkt en voelt heftiger en je reageert heftiger. Toegevoegd na 3 minuten: Voor sommige geeft ook een kick je hebt het gevoel dat je leeft doordat je het bloed ziet stromen dat las ik ergend heeft voorderest niks met leeftijden te maken

Toevallig kreeg ik enkele jaren vanuit opvang in huis, vooral pubers /jongeren, hiermee te maken. Automutileren/zelf-beschadiging BEGINT meestal al op jonge leeftijd, zelfs kinderen van 9 jaar kunnen dit al gaan doen. Wel is merendeel "actief met krassen of snijden" tussen de 12-18 jaar, maar zonder reguliere hulp en/of begeleiding kan dit tot ver in de volwassen leeftijd nog doorwerken! De redenen en oorzaken zijn per individu totaal verschillend, al zal een vrij grote groep dit gedrag vertonen na flinke eerdere trauma's en deze diepe zielspijn 'verwerken via dit compensatiegedrag. Zonder de juiste hulp "wordt het een heel complexe gedragsstoornis" die op den duur ingedeeld wordt binnen de psychiatrie onder 'kopje' Borderline en verwante stoornissen. Toen ik aantal keren met deze jongeren te maken kreeg, zag ik dat de oorzaken ook elders kunnen liggen, en heb veel gehad aan tips en ervaringen hierover vanuit deze site: http://www.angelfire.com/rpg/automutilatie/index2.htm Voor elke ouder of verzorger(en directie omgeving) is automutileren ook een intens heftig en verdrietig gebeuren! Vaak voelen ze zich schuldig en denken in de opvoeding gefaald te hebben! Dat dit in vele gevallen NIET zo is, wordt mede uitgelegd op deze site, en verder zijn er nog vele goede boeken en evt 'lotgenoten groepen' te vinden vanuit sites als ook deze.

Automutilatie komt zeker niet alleen voor bij jongeren, ook ouderen kunnen hier last van hebben. wel is het zo dat het in de jeugd kan beginnen. Even voor de duidelijkheid: in veel gevallen is automutilatie geen schreeuw om aandacht, want diegene die het op dat moment doet schaamt zich dood dat hij weer aan de drang heeft toegegeven. de meesten doen het op een een plek waar het niet zichtbaar of dekbaar is met kleding. Er zijn echter wel mensen die het doen om stoer te zijn, en geen verdere psychische klachten hebben en in dat geval is het dus wel een schreeuw om aandacht. Vaak komt automutilatie voor bij jongeren en volwassenen die nooit om hebben leren gaan met het uiten van hun emoties. Zij zetten hun emotionele pijn om in lichamelijke pijn omdat ze met die pijn wel om kunnen gaan. Toegevoegd na 2 minuten: Dit is hoe ik het ervaren heb.

Als je je ontwikkeld ontwikkel je soms ook onwenselijke dingen of komen die als bijkomstigheid. Naarmate je ouder wordt heb je meer tijd om van die onwenselijkeden af te komen. Jongeren zijn vaak nog niet (helemaal) in staat om een adekwate manier te gebruiken om gevoelens die hier aan ten grondslag liggen te kunnen beheersen. Heel veel van dergelijk zaken hebben jongeren meer dan volwassenen (althans de meeste)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100