Wat gebeurt er in het hoofd waardoor iemand knock-out gaat?

Dus,hoe werkt dat 'buiten westen gaan'?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
26.5K

Het beste antwoord

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je hersenen worden letterlijk geschud. Tegen de binnenkant je schedel aan. Daar kunnen ze niet tegen. Het een ander schakelt uit en de zaak moet daarna opnieuw booten en herstellen. Als dat nog kan.
AWM
13 jaar geleden
Een forse hersenschudding!
Een hersenschudding is een letsel van de hersenen, waarbij na een klap tegen het hoofd functieverlies van de hersenen optreedt. Dit functieverlies kan zich uiten in bewustzijnsverlies of erger...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hoofd draait te snel voor je bewustzijn en dan schakelt bewustzijn zichzelf uit. Dan ben je de oriëntatie en dus je bewustzijn kwijt. Elke nacht verlies je je bewustzijn, dus dat is niets vreemds. Je hoofd kan heel goed zonder bewustzijn opereren, bewustzijn is niet nodig om te leven. Er zijn mensen die 20 jaar zonder bewustzijn doorleven. Dus bewustzijn is geen voorwaarde voor leven...

Er is geen zelfbesef, meer niet, maar dat is er ook niet in slaap, diepe slaap...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de sportwereld is het een term die enkel wil zeggen dat een sporter door een slag van de tegenstander niet meer in staat is om voort te vechten. Bij boksen is vooral de KO gekend als het niet binnen de 10 tellen kunnen rechtkrabbelen nadat de bokser door een klap werd gevloerd. Het maakt niet uit of de bokser daarbij bewusteloos is of gewoon niet meer op krachten komt.

De vraag gaat echter wellicht om het meer medisch begrip van een knock-out waarbij het bewustzijn verloren wordt door het incasseren van welgemikte slag of stoot.

Wellicht zijn er meerdere redenen waarom iemand het bewustzijn verliest door een klap. Het precieze mechanisme is misschien niet helemaal zeker, maar toch kunnen er enkele logische verklaringen gegeven worden:

1.de slag treft het lichaam op een dergelijke manier dat door de wetten van de traagheid de hersenen tegen de schedelpan gesmakt worden.

Vergelijk het met een bestuurder die tegen de voorruit van zijn auto wordt gesmakt bij een botsing. De bestuurder is als de hersenen, de voorruit als de hersenpan en de auto die botst als het lichaam dat een slag moet incasseren.

Doordat de hersenen op deze manier worden geschokt, raken de electrische signalen in de hersenen ineens verstoord en "het licht gaat uit".

2.het kan ook zijn dat het lichaam een dergelijk ernstig trauma te verwerken krijgt dat de pijnprikkel voor het lijf te intens is, waardoor het lichaam besluit zichzelf zo hard te verdoven dat het als het ware onder fysiologische narcose wordt gebracht. Bij minder pijn herken je dit gevoel als de verdoving die meteen op een ernstige incassering volgt. Dit komt door de endorfines die ons eigen lichaam vrijzet. Het zijn onze natuurlijke pijnstillers.
Je kan dus begrijpen dat sommige specifieke plekken van het lichaam gemakkelijker tot een knock-out leiden dan andere. Een uppercut is een efficiënte manier om tot die eerste vorm van knock-out te komen. Maar ook andere plekken op het lichaam zullen makkelijker tot het heen-en-weer-slaan van de hersenen in de schedel leiden. Deze vorm van knock-out is echter schadelijk voor de hersenen en kunnen leiden tot blijvende trauma's. De kans op hersenschade is immers groot en eenmaal beschadigd, kunnen onze hersencellen niet meer opnieuw aangemaakt of hersteld worden.

Lees hierover meer op deze site:

http://www.ikhebeenvraag.be/vraag/205

Toegevoegd na 6 minuten:
Kijk anders eens op deze site:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Knock-out