Weet iemand wat "folding at home" betekent, ben dit toevallig tegengekomen in een artikel !

Ik heb dit gevonden tijdens het lezen van hln.be
kan iemand mij hier meer uitleg over geven ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat is een project. voor meer info zie de link onderstaand.

Toegevoegd na 27 seconden:
Folding at home (afgekort F@H) is een distributed computing-project met als doel meer te weten komen over eiwitten, met name over wat ze doen en hoe ze vouwen (folding).

Eiwitten zijn de werkpaarden van het lichaam, maar voordat ze kunnen werken moeten ze zich op een bepaalde manier rangschikken, het zogenaamde ordenen of "vouwen". Dit vouwen is fundamenteel voor alle biologische wezens, maar voor de mens eigenlijk bijna een compleet mysterie. Dit vouwen gebeurt constant in het lichaam, maar het gebeurt wel eens dat dit misgaat, het zogenaamde misvouwen. Soms is er niets aan de hand als dat gebeurt maar het kan ook gebeuren dat het grote gevolgen heeft.

Met behulp van distributed computing wordt gerekend om de vouwwijze van eiwitten te voorspellen. Voor deze zeer rekenintensieve taken wordt gerekend op de bereidwilligheid van vrijwilligers om de niet gebruikte rekenkracht van hun computer alsnog te benutten. De vrijwilliger gebruikt een client die een datapakket binnenhaalt waarna de PC de rekenopdracht afwerkt en de resultaten van de opvouwing terugstuurt. Op deze wijze worden een aantal ziekten bestudeerd die gerelateerd zijn aan dit misvouwen van eiwitten, bijvoorbeeld kanker en diverse hieraan verwante ziektebeelden, Alzheimer, BSE (gekkekoeienziekte), CJD (Creuzfeld Jacob), ALS, Huntington en Parkinson.

De ontwikkelaars van de client hebben ook aangepaste versies uitgebracht voor de ATI Radeon grafische kaarten en sinds juli 2008 worden ook de grafische kaarten van Nvidia ondersteund. Voor de PlayStation 3 is er eveneens een client beschikbaar die standaard aanwezig is op elke console. Deze kunnen de berekeningen zeer snel uitvoeren in vergelijking met de pc. Daardoor is sinds de lancering van de PlayStation 3 de totale rekenkracht fors toegenomen.

Op 1 oktober 2007 werd bekend gemaakt dat Folding@home volgens het Guinness Book of Records het grootste netwerk ter wereld is. Deze rekenkracht is vooral te danken aan de PlayStation 3 die overbodige rekenkracht goed kan aanwenden om het project te helpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je was me voor +1