Worden zouten en mineralen opgenomen in de bloedbaan bij zwemmen in zee of thermaal baden?

Mij werd verklaard dat als je in zee zwemt het zout opgenomen wordt in het bloed. Dit lijkt me onwaarschijnlijk omdat je bij langdurig zwemmen in zee een zoutvergiftiging zou kunnen oplopen. Hoe zit het met zwemmen in thermaal baden. Hier zitten ook mineralen enz in.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Je lichaam bestaat uit cellen, deze cellen zijn omgeven door een membraan. Deze membraan is impermeabel: dit wil zeggen dat zout alleen via actief transport tegen de concentratie gradiënt in kan gaan. Wanneer je in zout water ligt is de zoutconcentratie van het water hoger dan dat van je lichaam en kan het zout dus alleen naar binnen via actief transport. Dit kost energie en dit gebeurt dus ook niet.
Water kan echter wel makkelijk door de celmembranen heen en verplaatst zich naar de hoogste waterpotentiaal: daar waar de meeste opgeloste deeltjes zijn, in dit geval het zoute water. Als je in zout water ligt zal je dus vocht verliezen en uitdroogt.
Door water te drinken voorkom je het uitdrogen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

zoutvergiftiging krijg je niet van zwemmen in zout water maan van te weining drinken, dan vergiftig je van binnenuit je lichaam.
Bij in zee zwemmen komt er zout door je slijmvlies in je lichaam maar dat is erg weinig, ook als je dagen achtereen in zout water zou kunnen liggen