Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Worden of zijn er ook kompassen gemaakt die naar het zuiden wijzen?

Het is een gewoonte om kompassen naar het noorden af te stemmen. Ik weet niet waarom daar voor gekozen is maar misschien omdat de meeste landen op het noordelijk halfrond liggen.

Maar een eigenwijze Australiër zou kunnen opperen om een kompas te fabriceren die naar het zuiden wijst. Vermoedelijk is dat enkel een kwestie van het kleurtje aanpassen maar zouden die fabrieksmatig in bijv. Australië worden gemaakt?

Picture for question
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ben er eigenlijk altijd vanuit gegaan dat kompassen naar het noorden wijzen omdat ze gebaseerd zijn op de Poolster: de enige ster die altijd op dezelfde plek staat. Geen idee of dat klopt, maar dat is altijd een soort onbewuste aanname van me geweest.
erotisi
9 jaar geleden
Nee , dat klopt niet. Een naald wordt afgestemd door het aardmagnetisch veld die binnen in de aarde wordt gemaakt door zijn ijzerkern. De poolster is de ster die staat in het verlengde van de as van de aarde.
kierkegaard47
9 jaar geleden
Euh, misschien heel dom, maar zou dat niet gewoon een kwestie zijn van de andere helft van de naald een kleurtje geven, en klaar ?
erotisi
9 jaar geleden
Ja, dat zeg ik. Maar gebeurt dat ook 'officieel'?
kierkegaard47
9 jaar geleden
Persoonlijk vraag ik me af wat her nut ervan zou zijn. Het ding is er om de richting te bepalen, het lijkt me niet dat het zuiden ineens handiger zou zijn op het zuidelijk halfrond (zoals het bv. wel handiger kan zijn om de wereldkaart ongeveer te centreren op je eigen land).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De naald van het kompas die naar de magnetische noordpool wijst is een zuidpool. De magnetische noordpool ligt niet vast maar verschuift continu.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik weet wel hoe een kompas wérkt erotisi, maar in feite is dat gewoon een naald precies op die noord-zuid as ligt. Dat wat je er omheen maakt, bepaalt hoe wij ermee omgaan. Het is ook mogelijk om inderdaad het zuiden als uitgangspositie te kiezen of zelfs - al is dat minder logisch - een andere richting door iets aan de naald vast te maken. Ik ben er altijd vanuit gegaan dat men het logisch vond om het noorden als uitgangspositie te nemen en niet het zuiden, omdat mensen zich altijd al oriënteerden door eerst het noorden te zoeken vanwege de poolster.
kierkegaard47
9 jaar geleden
Ik lees wel dat er in het zuidelijk halfrond mappen worden gemaakt waarbij het zuiden naar boven is afgebeeld (zoals op de afbeelding). Daarbij lijkt het dan echter meer om een nieuwigheid of eventueel een politiek statement te gaan (en niet om een serieus voorstel om de mappen om te draaien). Zou me eventueel kunnen voorstellen dat er bedrijfjes om die reden ook zulke kompassen op de markt brengen, maar ik heb ze nog niet gevonden op het web ...
erotisi
9 jaar geleden
Lies, dat zou goed kunnen dat dat de oorzaak is, want de poolster werd vroeger veel gebruikt voor navigatie op het noordelijk halfrond.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Ja die bestaan, er zijn kompassen speciaal voor het noordelijk danwel zuidelijk halfrond. (zie bron)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
kierkegaard47
9 jaar geleden
grappig, dat van dat gewicht heb ik nooit geweten ...
erotisi
9 jaar geleden
Nu je het zegt, dat had Gilbert in de 16 eeuw ook al ontdekt dat naalden ook naar beneden afbuigen. Goed gevonden!
erotisi
9 jaar geleden
Ik vraag me nu nog wel of of die kompassen die gemaakt zijn voor het zuidelijk halfrond ook naar het noorden wijzen of naar het zuiden??

Andere antwoorden (1)

Het is natuurlijk een slechts afspraak, maar elke kompasnaald wijst tegelijk met het noorden ook het zuiden aan. Technisch is er dus geen verschil tussen een kompas met een verfje aan de noord-zijde van de naald, of een kompas met een verfje aan de zuidzijde van de naald.

Toch, als je totaal geen richting weet moet je aan de naald kunnen zien wat het noorden en wat het zuiden is.
Tegenwoordig is de algemene consensus dat we een noord-wijzend kompas hebben. Door dat verfje hoef je niet te twijfelen welke kant het noorden is.

Maar dat is niet altijd zo geweest.

De oudst bewaarde Chinese kompassen dateren uit de Periode van Strijdende Staten (475-221 voor Christus). Ze bestaan uit een platte basis met daarop een kleine kompasnaald gevormd als een lepel. De naald is gemaakt van magnetisch erts en richt zich op de noord/zuid as. Dit soort kompassen werden zhĭ nán zhēn (指 南 针) genoemd, wat vertaald kan worden tot "zuiden aanwijzers".
(Lees meer...)
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Overigens:
Met kompassen moet je voorzichtig om gaan. Een collega leider bij de scouting heeft zijn kompas in een metalen doos bewaard. Volgens hem was het vroeger een normaal kompas, maar waarschijnlijk door het bewaren in dat metalen bewaardoosje is zijn kompas verstoord en wijst het nu met het rode deel naar het zuiden en met het witte deel naar het noorden. Alle andere kompassen bij de scouting van exact hetzelfde merk en type wijzen precies de andere kant op. Met hem erbij moet je dus dubbel opletten wanneer je een windrichting voor een hike gaat schieten.
erotisi
9 jaar geleden
Maar waar lag volgens díe chinezen het noorden en zuiden??
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Gewoon op dezelfde plaatsen als wat wij het noorden en het zuiden noemen.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Die oude uitschuifbare Recta kompassen zaten vroeger in een metalen behuizing. Tegenwoordig is dat plastic. https://www.google.nl/search?q=recta+uitschuifbaar+kompas&client=ms-android-samsung&prmd=isnv&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwi5t_DK5sDPAhVCVRQKHTqFB90Q_AUIBygB&biw=360&bih=560#tbm=isch&q=recta+kompas&imgrc=ZxwgI0R8CnIIMM%3A
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing