Een element is een stof, bijv. waterstof, zuurstof, ijzer. Een atoom is een bouwsteen van een molecuul, die zelfs de eigenschappen van het element niet meer bezit. De molecuul is de kleinste bouwsteen van een stof (element) dat nog de volledige eigenschappen van dat element bevat.
jc54
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Staan niet alle elementen in het Periodiek Systeem?
Een element is een vaste, vloeibare of gasvormige stof die uit maar 1 soort atomen bestaat (goud, kwik, zuurstof). Het atoom is dan het kleinst denkbare deeltje waarin die stof kan worden opgedeeld. Je hebt dan 1 atoom goud, kwik of zuurstof.
Het aantal protonen in een atoom (=atoomnummer) bepaalt met welk element we te maken hebben.
Atoomnummer 1 is waterstof, 2 is helium, 47 is zilver enz. Zie Periodiek Systeem der elementen.
In de natuur komen 92 elementen voor, een stuk of 15 kunnen kunstmatig vervaardigd worden in laboratoria of kerncentrales. Die hebben echter een korte tot zeer korte levensduur, soms maar een fractie van een seconde.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er is geen verschil. Elk element is een atoom, en elk atoom is van een bepaald element. De term atoom wordt gebruikt om een kern van protonen en neutronen met daaromheen cirkelende elektronen te beschrijven. De hoeveelheid protonen (het aantal dat trouwens gelijk staat aan het aantal elektronen dat om de kern heen zweeft) bepaald welk element het atoom is. Waterstof = 1 proton, en 1 elektron. Helium = 2 elektronen en protonen. ect. ect.