Hoe kan het dat een glasplaat spontaan in duizend stukjes springt?

Zojuist is uit het niets ons glasplaat in duizenden stukjes gesprongen zonder enige aanwijzing. Is dit mogelijk en zo ja hoe kan dit? Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
34.3K
Amadea
7 jaar geleden
Zou raar zijn als het niet mogelijk was, want wat is er dan bij jullie gebeurd?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik weet antwoord ook niet maar ik hoefde alleen nog een kleine glasplaat te plaatsen en die brak in 1000 stukjes terwijl ik hem in handen had los van de grond , sneetje in vinger, maar verder vind ik het een mysterie

Het beste antwoord

"Beschadigingen

Indien een meubel van normaal glas beschadigd raakt door stoten, vallen of een zwaar voorwerp, zal dit direct tot breuk leiden. Omdat Safety Glass veel sterk is, is de kans aanzienlijk kleiner dat in dit geval breuk (in kleine, stompe brokjes) optreedt. Ondanks het feit dat het meubel heel blijft, kan er echter toch sprake zijn van een beschadiging. De sterkte van het Safety Glass meubel wordt door rand- en oppervlaktebeschadigingen ongunstig beïnvloed.
In een later stadium kan deze beschadiging alsnog tot breuk leiden. Deze kan ook dagen later ontstaan in uitzonderlijke gevallen zelfs nog later. Invloeden die normaal gesproken geen enkel effect op een glasmeubel hebben, zoals een lichte aanraking, instraling van de zon of een temperatuursverandering in de nacht als gevolg van het inschakelen van van een nachtthermostaat, kunnen net dit laatste zetje geven. Voor sommigen lijkt het meubel dan “spontaan” te breken; oorzaak en gevolg zijn hier soms niet direct duidelijk."

en

"Nikkelsulfide-insluiting

Enkele jaren geleden is wetenschappelijk aangetoond dat glas spontaan kan breken als gevolg van nikkelsulfide-insluitingen. In de grondstoffen die worden gebruikt voor de productie van glas zit o.a. nikkelsulfide (NiS). NiS heeft de neiging om bij verhitting te kristalliseren. Nu is het harden van glas een proces waarbij het glas behoorlijk wordt verhit ( ± 700 °C). Tijdens het afkoelen ontstaat er spanning in het glas en kristalliseren de aanwezige NiS-moleculen. De druk die deze kristallen uitoefenen, kunnen het glas doen breken. Dit verschijnsel kan zelfs na een aantal weken nog optreden.", staat te lezen op deze website http://glas-meubel.nl/page/63.

Toegevoegd na 38 minuten:
Het gaat hierbij om gehard glas. Gehard glas zal in vele kleine stukjes breken. Niet-gehard glas zal in grote stukken breken. Dat wordt over het algemeen als onveiliger gezien.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wow dankjewel!