als je een te weinig kan hebben, heb je dan ook automatisch een te veel?

bijv. je hebt te weinig vitamines, kan je dan ook teveel vitamines hebben?

dit hierboven is een voorbeeld dus antwoord daar niet op maar op mijn echte vraag:

als je een te weinig kan hebben, heb je dan ook automatisch een te veel?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Volgens mij ben ik de enige die je vraag begrijpt haha, of juist niet, maar het hangt heel erg van interpretatie af.

In principe kun je van heel veel dingen een teveel hebben, maar dat hoeft niet altijd negatief te zijn. En in die zin is het dan weer geen téveel. Zoals gezondheid, hoe meer hoe beter. Dus geen téveel.

In die zin hoeft het dus niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Dat is verschillend. Een teveel aan vetten is niet goed, maar een teveel aan vitamines wordt weer met de urine uitgescheiden.

Toegevoegd na 1 dag:
Niet alle vitamines, trouwens. De vitamines B3, B5, C, foliumzuur en vitamine D kun je wel een teveel aan hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat geldt niet voor alle vitamines!!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat geldt zeker niet voor alle vitamines. een overdaad kan bij sommige vitamines zeer schadelijk zijn..
ik meen te weten dat een teveel aan vitamines gewoonweg niet wordt opgenomen door je lichaam, het komt er via de stoelgang zo terug uit.
weet wel niet of dit voor alle vitamines hetzelfde is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat kan!
Weinig strooizout, véél gladde wegen,
véél strooizout, weinig gladde wegen.......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vitaminen luisteren vrij nauw, dus je kunt er inderdaad te weinig van hebben, maar ook teveel.

De meeste vitaminen zijn wateroplosbaar, waardoor je een teveel vanzelf weer uitplast. Pas bij extreem hoge doses vitamine C bijvoorbeeld zou dat eventueel schade voor de nieren kunnen opleveren.

Daarnaast zijn er ook vitaminen die worden opgeslagen in de lever, zoals vitamine A en D, de vet-oplosbare vitaminen. Daarvan kun je wel degelijk een teveel krijgen.

Maar als je de ene vitamine tekort komt, heb je niet automatisch teveel van de andere Sterker nog, bij een vitaminegebrek kom je vaak juist meerdere vitaminen tekort. Bij een normaal gezond lichaam met een normale gezonde voeding zul je echter niet snel een vitaminertekort oplopen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Zie ook,bijvoorbeeld (er zijn veel meer vragen over te vinden) http://www.goeievraag.nl/vraag/bekend-onbeperkt-vitamine-eten-gebeurt.69342
of http://www.goeievraag.nl/vraag/vitamines-wel-slecht-teveel-binnen.32538
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goh, was mijn antwoord al klaar joh ? Jij bent snel met de min ! mag ik ook weten waarvoor ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+c
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat de kans op tekorten groter is dan veelal beweerd wordt maar teveel kan zeker en al helemaal bij de vet-oplosbare vitamines. Die idiote min snap ik niet. +
Nee, lijkt me duidelijk van niet. Zeker niet als je uitgaat van het woord automatisch.
Als je te weinig geld hebt, heb je niet automatisch ook teveel.
Als je kaal wordt, heb je niet "automatisch" ergens anders meer haar.
Te weinig is gewoon minder.
Anders zou het omgekeerd ook waar zijn,
dat een miljonair te weinig heeft.
Om je voorbeeld te gebruiken: Je kan van een andere vitamine teveel hebben, maar dat is zeker niet automatisch.
Waarschijnlijker is dat je van veel meer vitamines te weinig hebt, en misschien een paar te veel!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Te veel aan je hoofd = te weinig tijd. Te veel schulden = te weinig geld. Te veel werk = te weinig vrije tijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ligt eraan, zoals je het omschrijft van de vitamines is duidelijk, maar als je te weinig van iets hebt, heb je niet automatisch iets te veel.

Je kan bijvoorbeeld te veel haat bezitten, dan wil het niet zeggen dat je automatisch te weinig liefde bezit.

Of nog duidelijker, als je de vraag letterlijk neem is he 50/50.

Toegevoegd na 34 seconden:
he=het
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ben het eens met mangowolk:
het is een kwestie van interpretatie, vooral de interpretatie van het woord "te" is daarbij van belang. Wat jij te weinig vindt, vind ik misschien wel zat, of zelfs teveel (zo weet ik dat ik vaak vind dat muziek vééééél te weinig gitaarherrie heeft, terwijl mijn vriendin dan al lang denkt: 'kunnen die k#tgitaren niet wat zachter?!?', hihi).
maar ook objectiever geldt dat. In jouw eigen voorbeeld: elk mens heeft een verschillende hoeveelheid vitaminen nodig; wat voor jouw lichaam te weinig is, zou dus in theorie voor mijn lijf te veel kunnen zijn.