Bevat de as van een overledene nog iets vruchtbaars?

Veel mensen laten hun as na de crematie uitstrooien maar heeft dat nog voedingswaarde voor de natuur, of is het wat dat betreft helemaal nutteloos.

7 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (1)

Je kunt in een biologisch afbreekbare urn een jonge plant of boom plaatsen die voeding uit de as haalt. Zegt de urnverkoper.

Het crematieproces vernietigt echter alle sporen van organische koolstof. De as bevat dus geen vruchtbare bestanddelen.
SimonV
7 jaar geleden
Reddie
7 jaar geleden
Planten kunnen niets met organische koolstof. De koolstof die ze nodig hebben halen ze uit de lucht (CO).
Waar ze iets aan hebben/nodig hebben zijn Fosfor- en Stikstofverbindingen, en Calcium, Natrium en Kalium, etc. Maar ik weet niet os die in hoeveelheden van betekenis in de as zitten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@ Reddie
Zeker zitten er in de asresten hoeveelheden fosfaat kalium en andere voedingsstoffen.
In principe gaat er niets verloren, wet van behoud van massa