Is een mens waterminnend of watervrezend (Hydrofiel of Hydrofoob)?

Ik vraag me dit af omdat een mens ongeveer 65% uit water bestaat, maar het mengt duidelijk niet met water. Kan iemand dit uitleggen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.8K
Ritsuka
8 jaar geleden
Je huid houdt dit tegen
Amadea
8 jaar geleden
Er zijn mensen met watervrees, maar er zijn ook mensen die zich als een vis in het water voelen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Jangofett Je vraag is heel erg duaal. Niet heel handig. Er is een fobie voor water (watervrees) maar jij bedoelt denk ik de oplosbaarheid van een stof in water.
tinus1969
8 jaar geleden
@Ritsuka, plusje :-)

Het beste antwoord

Geen van beide. De termen hydrofiel en hydrofoob worden alleen in de chemie gebruikt en hebben betrekking op moleculen voor wie het energetisch gunstig (hydrofiel) of ongunstig (hydrofoob) is om zich met watermoleculen te omringen. Hydrofiele stoffen lossen goed op en mengen zich volledig met water, hydrofobe krijg je soms niet eens onder water geduwd. Ons lichaam vertoont geen van deze reacties.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bij onze lichaamshuid mag je wel degelijk van hydrofoob spreken, aangezien het overtollige water toch echt van je lichaam af rolt en niet op je blijft plakken. Zodra water zich concentreert in een zo klein mogelijk gebied(denk aan druppeltjes op een plastic oppervlak, of op je lichaam na het douchen) dan is er sprake van hydrofobie. Spreidt het water zich juist uit zoals op hout (waar het nauwelijks houvast vindt om zich vast te blijven houden) kan je spreken van hydrofilie.
Dat ons lichaam toch onder water geduwd wordt, ondanks dat ons lichaam aan de buitenkant hydrofoob is, ligt aan het feit dat we veel massa hebben. Leg maar eens een hydrofoob object in een bad (liefst een balvormig object), dan zal je zien dat een deel onder water komt te liggen, maar dat komt enkel door het feit dat de gravitatiekracht (de zwaartekracht) het object naar beneden duwt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt