Hoe komt het dat je een glas water met een bierviltje erop op zijn kop kunt houden zonder dat het water uit het glas valt?

het is eigenlijk een bar-truc, maar er zit wel degelijk natuurkunde achter en ik zou graag willen weten hoe dit verschijnsel mogelijk is.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

Ja dat kan.
Als het viltje het glas helemaal afsluit, en je keert het snel genoeg om, dan zit er ' boven' de drank niks meer, ook geen lucht, waardoor er een soort vacuum ontstaat.

Dat vacuum heeft een lagere luchtdruk dan de lucht die aan de buitenkant, van onderen dus, tegen het bierviltje drukt. Daarvoor wordt het viltje stevig tegen het glas gedrukt, en valt de vloeistof er niet uit.

Je staat er niet bij stil hoe hard de lucht de hele dag overal op drukt, (ongeveer, grof gezegd 1 kilo per vierkante cm) maar zuig maar eens de lucht uit een glas of beter die je hele mond afsluit ; moet je eens kijken wat een enorme krachten daar op komen te staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal mee eens. De luchtdruk is hoog en net zo veel als een kolom van 10 meter water dus. De truc is dus nog leuker in het cafe met 10 meter bier ;o)

Andere antwoorden (1)

Dat komt door de luchtdruk. Die duwt tegen het bierviltje aan. In het glas zit geen lucht.

Toegevoegd na 1 minuut:
Professor Lauriks legt het nog beter uit:
http://www.ikhebeenvraag.be/vraag/8807

Toegevoegd na 8 minuten:
De druk van de waterkolom (die tegen het viltje drukt) is dus lager dan de luchtdruk. Ik heb gelezen (zie bron) dat een kolom van 10 meter nog zo tegengehouden kon worden omdat 1 bar (luchtdruk) gelijk is aan 10.19716213 meter water .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Geen speld tussen te krijgen. Tussen het viltje dan. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee, liever niet, want dat wordt een natte boel.