Waarvoor is de wet van OHM?

Wat is de wet van ohm?
Waar gebruik je hem voor?
Wat kun je ermee?
Waarvoor is de wet van OHM?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kun je niet beter je eigen natuurkunde boek erbij pakken? http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Ohm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan inderdaad ook, heb ik ook gedaan bij mijn antwoord. Het enigste probleem is dat het zoveel moeite kost. En het is altijd handig om het hier te stellen want dan krijg je het op verschillende manieren uitgelegt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de moderne student is lui: als het antwoord niet op de eerste pagina van googleresultaten staat wordt het moeilijk.
Een boek openslaan kan misschien nog net, maar een referentie lezen en aan de hand daarvan een tweede boek raadplegen is zelfs op de universiteit tegenwoordig een zeldzame activiteit!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De wet van Ohm geldt ook, dns0809848, als jij hem niet kent.

Het beste antwoord

Poehaa heeft gelijk. Maar ik stel het even simpeler.
Je hebt een weerstand en je wil er een bepaalde spanning opzetten. Welke stroom heb je nodig?
Spanning in Volt gedeeld door Weerstand in ohm geeft de stroom in Ampère.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+

Andere antwoorden (4)

Toevallig heb ik dit net gehad met Natuurkunde en ik zal even typen wat er in mijn boek staat.

Als je de spanning invult in volt en de stroomsterkte in ampère, vind je de weerstand in ohm. De eenheid voor weerstand is genoemd naar de Duitse natuurkundige Georg Simon Ohm (1787-1854). Deze deed al in de negentiende eeuw onderzoek naar de weerstand van draden.

Voorbeeld:
Op een lampje staat: 6Volt; o,1 Ampère. Hoe groot is de weertand van het lampje als het op de juiste spanning brandt?

U = 6 volt
I = 0,1 Ampère

R = U : I = 6 : o.1 = 60 Ohm

Ohm wordt geschreven als de Latijnse letter Omega.

Ik hoop dat je nu begrijpt waar hij voor dient, ik heb mijn best gedaan om het zo duidelijk moegelijk hier neer te zetten.

Toegevoegd na 2 minuten:
PS: Om nog even op jou 4 vragen terug te komen:

1. De wet van Ohm is een berekening.
2. Je gebruikt hem om de weerstand van een bepaalde stroom te meten.
3. De weerstand van een stroom berekenen.
4. Het is een handigheidje om de weerstand van een bepaalde stroom te berekenen.

Allemaal dezelfde antwoordden eigenlijk maarach...

Toegevoegd na 5 minuten:
Deze vraag is al een soort van gesteld alleen dan als: Wat is de wet van Ohm. Misschien heb je nog wat aan die antwoorden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dankjewel voor de complimenten :)
Het loont als je eens oplet op school whaha
De wet van ohm: R=U:I
Ofwel de weerstand = de spanning(V) : de stroomsterkte(À)

De weerstand is altijd constant want stroom spanning en sterkte gaan evenredig met elkaar op, mits de temperatuur niet veranderd, dit kan de meting beinvloeden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Allemaal goede antwoorden. Maar nog even dit:

De electrische weerstand is een eigenschap van een materiaal en het tegenovergestelde van electrische geleidbaarheid.

Bekijk het eens met een stroom water door een pijp. Hoe groter de weerstand, hoe minder water er door de pijp zal stromen.

Dit is dus hetzelfde voor de elektrische stroom. hoe meer weerstand [Ohm] een materiaal heeft, hoe moeilijker de elektrische stroom van "vloeien" en hoe meer spanning er nodig zal zijn (druk in het voorbeeld van de pijp) om met de zelfde stroom hetzelfde resultaat te behalen.

De wet van Ohm geeft de relatie aan tussen al deze eenheden. Weet je er 2, dan kan je de 3e uitrekenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de wet van ohm is belangrijk voor alles dat met electriciteit te maken heeft: van gloeilamp tot hoogspanningskabel, van auto tot mobiele telefoon.
Je leven zou flink instorten als de wet van ohm niet meer zou gelden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ronaldP
12 jaar geleden
wat al gauw het geval kan zijn wanneer je met frequenties en capacitaire en/of inductieve weerstanden gaat werken :-)