Hebben (mens)apen dit bot ook?

Wij kunnen onze onderarm draaien (onderkant en bovenkant omwisselen)
Wat ik mij kan herinneren hadden alleen mensen dit.
Maar kunnen apen dit nu ook, oftwel, hebben zij deze botten die dit mogelijk maken ook?
Of alleen mensapen of alleen mensen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (2)

ellepijp en spaakbeen bedoel je.

ja dit hebben apen ook, en vogels zelf ook. er zijn meer dieren die dit hebben dus we zijn hier zeker niet bijzonder in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ach, wat schattig nou toch die min!!! zou ik ook mogen weten waarom de min is gegeven en wat er niet zou kloppen aan mijn antwoord of blijven we gewoon stoer anoniem?
Ja, dat bot hebben chimpansees ook. In de volgende link zie je een skelet van een chimpansee:
http://www.google.nl/imgres?q=skelet+chimpansee&hl=nl&biw=1280&bih=903&gbv=2&tbm=isch&tbnid=HQGZ0uKGrzPIZM:&imgrefurl=http://www.veezzle.com/photo/901918/Skelet-van-een-chimpansee-Skeleton-of-a-chimpanzee&docid=t19LEKYQ8TeqaM&itg=1&w=600&h=450&ei=Me5MTrqeIsSeOveq5O0G&zoom=1&iact=rc&dur=393&page=1&tbnh=145&tbnw=193&start=0&ndsp=34&ved=1t:429,r:8,s:0&tx=106&ty=83
Dit zegt natuurlijk nog niets over of ze het kunnen. Ik heb het volgende filmpje bekeken en daarin is te zien dat ze de handen met de palmen naar boven en met de palmen naar beneden gebruiken en daarmee dus ook hun onderarm moeten kunnen draaien:
http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20050525_bcchimpansee01
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tuurlijk kunnen ze het.
Botten en spieren heb je immers niet voor niets.
http://www.youtube.com/watch?v=5Cp7_In7f88
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb zelf al meermaals Gorilla's,Chimpansees,en Gibbons gezien die een arm tussen de spaken van hun kooi door steken om hun hand te tonen,met de handpalm naar beneden,op het moment dat zij iets aangeboden kregen draaiden ze hun handpalm naar boven om te kunnen ontvangen.
Dat is enkel mogelijk omdat zij ook een spaakbeen bebben,net als wij dus.
Het is zelfs zo dat elke apensoort dit heeft en ook zo kan.
Het antwoord op jouw vraag is dus een duidelijk ja.