Wat is dit voor voorwerp?

Hoi,

in onze tuin hebben we dit voorwerp gevonden. Het lijkt een beetje op een zwaard, of misschien een pook, maar voor een zwaard is het te dun en voor een pook te lang. Wie weet wat dit zou kunnen zijn?

Het is in totaal 102cm lang, en aan de bovenkant zit een drakenkop van ongeveer 5cm.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De lengte en dikte doen mij denken aan een sabel ; die hebben heel vaak - niet altijd- wel een soort "handbescherming" / handvat-ding er op, maar het kan natuurlijk zijn dat hij niet compleet is. Het gevest ontbreekt tenslotte ook. Ik kan er verder echter ven niks over vinden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hmm..rapier is meer het woord dat ik zoek geloof ik. Sabels zijn wat krommer.
Amadea
8 jaar geleden
Gezien de plek waar het gevonden is denk ik meer aan een spijl van een tuinhek. Om het huis te beschermen tegen kwade machten dient de drakenkop wellicht?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
misschien wordt het duidelijker als je het lemmet (als het een lemmet is) op de foto zet en stuurt. is het verder scherp?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bij deze nog wat extra foto's van het voorwerp:
http://i60.tinypic.com/2d8ga37.jpg
http://i57.tinypic.com/2dvpxmt.jpg
http://i59.tinypic.com/iqj5g5.jpg
http://i58.tinypic.com/175umq.jpg Het is niet heel erg scherp. De punt wel, maar de rest niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kachelpook?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat dachten wij eerst ook, maar daarvoor is het veel te lang. Poken zijn meestal rond de 50cm, en dit voorwerp is ruim een meter.

Antwoorden (2)

Het lijkt me op het oog - en qua vorm en lengte - een rapier te zijn ; een soort dun zwaard. De meeste rapieren hebben een gevest en dat ontbreekt bij deze , maar het zou natuurlijk kunnen dat het een incompleet exemplaar is.

Rapieren werden vooral gebruikt in de 16e en 17e eeuw, en uit die periode zou deze best kunnen komen. Ziet er oud genoeg uit ;-) De als een drakenkop (of leeuwenkop ? ) versierde pommel past ook wel bij dat soort wapen uit die tijd. Het was meer een siervoorwerp dan echt een praktisch wapen. Qua ontwikkeling zat de rapier een beetje tussen het zwaard en de (nog dunnere) degen in.

Voor een definitief oordeel zul je vermoedelijk een (wapen)expert moeten vragen ; dit is gewoon wat ik er op basis van de foto van kan bakken ;-))
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Volgens mij is hij veel nieuwer dan 16e/17e eeuw. Vooral gezien de schroefdraad die je ziet op de detailfoto van de kop.
Het lijkt inderdaad wel wat op een rapier, maar dan wellicht een rapier-wandelstok.
Het lemmet valt dan in een omhulsel waardoor het eruit ziet als en gebruikt kan worden als wandelstok.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zie geen schroefdraad - maar los daarvan zou ik ook niet weten hoe oud schroefdraad mag zijn. Dat het een wandelstok is kan heel goed natuurlijk ; dat was niet ongebruikelijk voor die dingen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja het zal eerder een wandelstok zijn dan een oversized briefopener :)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er zit inderdaad schroefdraad in, maar dat bestaat ook al duizenden jaren, dus ik weet niet of dat per se een indicatie is van de tijd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Daarnaast heb ik eigenlijk niet het gevoel dat het een wandelstok is, vanwege de scherpe punt, dat lijkt me nou niet echt handig bij het lopen (maar ik weet niet hoe dat vroeger ging natuurlijk). :)
Bordensteker
8 jaar geleden
WinnyS had het in dat verband over een omhulsel waar je dat lemmet in steekt. En dan zou het best kunnen.
Maar zoals VS het nu heeft liggen, kun je het inderdaad niet als wandelstok gebruiken.
Daarenboven lijken de kop en het heft erg onpraktisch vergeleken met een echte wandelstok.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat zou ook wel kunnen natuurlijk.
Alleen dan is er inderdaad die kop. Die is niet fijn om vast te houden, en het heft is ook niet heel praktisch voor een wandelstok.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@71169
Bedankt voor je reactie. Heel interessante link!
Mogelijk is het een klewang, hoewel ik eerst dacht aan een kris.

Zowel een klewang als een kris bestaan in verschillende vormen, dus het is moeilijk door een leek te bepalen wat het nu precies is.

Voor beide mogelijkheden een bron.

In de Atjeh-oorlog [1873-1914] werd de klewang gebruikt in man-tot-man-gevechten met Nederlandse troepen door de Indische mensen en de Nederlanders kozen later een hartsvanger [ ook klewang genaamd ], om de vijand te bevechten.

De kris is een Indonesische, Maleisische of Filipijnse dolk met dubbele, vaak gegolfde kling waar mystieke krachten aan worden toegeschreven. De kris wordt dikwijls gedragen als teken van gezag of waardigheid.
Ook geldt de kris als een van de heiligdommen (pusaka) van een familie, clan, dynastie of een koninkrijk. Deze krissen worden van vader op zoon doorgegeven.
Je mag een kris niet zelf kopen. Hij dient als geschenk aanvaard te worden en officieel overgedragen te worden.

Je vond dit voorwerp in de tuin, dat zou een aanwijzing kunnen zijn dat dit een klewang is en door een Nederlander / Indische Nederlander al dan niet in de Atjeh-oorlog gebruikt en daarna meegenomen is naar Nederland. Dat zou kunnen, maar even zo goed is het een kris die door een toerist meegenomen is als souvenir.