Omdat rivieren altijd bochtig zijn.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Plus. En rivieren zijn bochtig omdat de stroming van het water meanders vormt.
Reddie
10 jaar geleden
Plus, idem.
Vroeger waren de dijken veel lager en braken sneller door. Als er een dijk gerepareerd werd lag men een nieuwe dijk om het ontstane gat die vervolgens weer aansloot op de niet weggespoelde bestaande dijk, zo ontstond dus een kronkel in de dijk. De dijken werden in de loop der tijd verhoogd en verzwaard, maar de ligging bleef hetzelfde. (Nu worden bij dijkverzwaringsprojecten juist weer bochten 'afgesneden')Uiteraard heeft het ook iets te maken met de stroom van de rivier die ook vaak bochtig is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Vroeger waren er helemaal geen dijken. En tegenwoordig proberen we de natuur wat meer zijn gang te laten gaan, en er niet zoveel bochten uit tehalen.
Een rivier IS niet bochtig, maar die bochten komen er in door erosie op bepaalde plaatsen, die zichzelf verder versterkt. Dat noemen we meanderen. Een minnetje.