Wat is ongeveer de hoeveelheid stof wat jaarlijks vanuit de ruimte op aarde valt?

Vroeg me af of de aarde over bijv. 1 miljoen jaar veel groter zal zijn.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Door de kleine en grote meteorieten die op de Aarde vallen. Per dag valt ongeveer 100 ton aan steentjes en stofjes met telkens minder dan een milligram op het aardoppervlak! Dat is samen de massa van een bolvormig rotsblok met een straal van 3 meter. Dergelijke blokken en nog grotere durven ook wel eens op de Aarde te vallen, maar niet elke dag. Maar het is een goede aanname dat er per dag gemiddeld zo een 200 ton bijkomt.
Vervolgens 365 * 200 ton = 73.000 ton inclusief de incidentele reuzen

Toegevoegd na 46 minuten:
Doordat we ook veel materie kwijt raken zal de aarde over 1miljoen jaar niet veel groter of kleiner zijn:

Anderzijds verliest de Aarde ook massa. Niet zozeer doordat we raketten wegsturen, maar vooral door de gasdeeltjes die ontsnappen uit de atmosfeer. En als je het allemaal afschat en optelt, kom je tot een totaal budget dat ook van de orde van 200 tot 300 ton per dag is!!

Hetgeen we bijkrijgen is dus min of meer gelijk aan hetgeen we verliezen, dus blijft het wel min of meer constant. De totale massa van de Aarde is ongeveer 6 maal 10 tot de 21ste ton. Als we per dag 100 ton verliezen, dan is dat ongeveer 4 maal 10 tot de 4de ton per jaar, en dus ongeveer 4 maal 10 tot de 14de ton in de 10 miljard jaar dat het zonnestelsel meegaat. Het blijft dus een hele kleine fractie van het totaal.

Toegevoegd na 47 minuten:
Doordat we ook veel materie kwijt raken zal de aarde over 1miljoen jaar niet veel groter of kleiner zijn:

Anderzijds verliest de Aarde ook massa. Niet zozeer doordat we raketten wegsturen, maar vooral door de gasdeeltjes die ontsnappen uit de atmosfeer. En als je het allemaal afschat en optelt, kom je tot een totaal budget dat ook van de orde van 200 tot 300 ton per dag is!!

Hetgeen we bijkrijgen is dus min of meer gelijk aan hetgeen we verliezen, dus blijft het wel min of meer constant. De totale massa van de Aarde is ongeveer 6 maal 10 tot de 21ste ton. Als we per dag 100 ton verliezen, dan is dat ongeveer 4 maal 10 tot de 4de ton per jaar, en dus ongeveer 4 maal 10 tot de 14de ton in de 10 miljard jaar dat het zonnestelsel meegaat. Het blijft dus een hele kleine fractie van het totaal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Heeft u zich al wel eens afgevraagd hoeveel stof er jaarlijks vanuit de ruimte op aarde valt? Wij wel! En het USGS (United States Geological Survey) gelukkig ook. Volgens deze organisatie belandt er elk jaar naar schatting 1000 miljoen gram oftewel 1000 ton aan materiaal vanuit de atmosfeer op aarde. Er zijn wetenschappers die beweren dat ook buitenaardse organismen op deze manier op aarde vallen en pandemieën veroorzaken. Dat laatste laten we maar even in het midden.
fremar