Als ethanol (alcohol) en water gemengd worden is het volume van het mengsel altijd kleiner dan de som van de bij elkaar gevoegde volumina vloeistof. Er treedt volumecontractie op. Als gelijke volumes van ethanol en water samengevoegd worden, is het totaalvolume slechts 1,92 maal het volume van elk der vloeistoffen. Het mengen van ethanol en water is exotherm, bij 298 K kan de mengwarmte (afhankelijk van de gebruikte mengverhouding) oplopen tot 777 J/mol.

Toegevoegd na 1 minuut:
Antwoord is dus: 192 ml.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Hoeveel zou 100 + 100 toch zijn. 200 dus
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ij het mengen van ethanol en water vindt contractie plaats dus wordt het totale volume kleiner dan 200mL

Gerrit
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dit is dus niet simpel 200 ml (zal iets minder zijn ivm volumecontractie).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zie dat Gerrit dit ook al geantwoord had, sorry.
Nou, een gokje dan; Ik denk dat het totaalvolume rond de 190 ml zal zijn. Probeer het anders eens uit!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
*Hm...iets meer dan 190 ml*
Minder dan 200ml idd, maar hoeveel minder hangt wel af van het % en soort alcohol.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens bijgaande link wordt het totaal volume 192 ml

Dit staat in de paragraaf : fysische eigenschappen

Toegevoegd na 1 minuut:
PS als je er van uit gaat dat je met alcohol, ethylalcohol bedoelt en niet bijv methanol
amigo