Als ik iets uit een auto gooi die 80km per uur gaat, hoe hard komt het ding dat ik eruit gooi aan ook met 80 km per uur?

Als ik iets uit een auto gooi die 80km per uur gaat, hoe hard komt het ding dat ik eruit gooi aan ook met 80 km per uur

Toegevoegd na 3 minuten:
Op een mens.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Nee, want je hebt te maken met de luchtweerstand. Stel je maar eens voor dat je iets uit het raam gooit... Dan blijft dat voorwerp (laten we zeggen een tennisbal) niet naast de auto, maar raakt het direct achter. De auto blijft met 80 km/uur voortbewegen omdat de motor hem voortstuwt. Maar de tennisbal heeft geen motor, en wordt dus meteen flink afgeremd door de lucht.

In het luchtledige én in gewichtloosheid (dat zijn twee verschillende dingen) zou het wel gelden. Als je in de ruimte en in vrije val iets uit een raket zou zetten, zou het keurig naast de raket blijven. Daardoor kunnen astronauten ook ruimtewandelingen maken, terwijl hun capsule of ruimtestation met een enorme snelheid door het heelal suist.
Ik gebruik hier expres het woord 'zetten', want als je iets GOOIT, gaat het natuurlijk met een andere snelheid in een andere richting.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als het object wat je raakt stil staat raakt het het object met de snelheid van de auto min de vertraging die veroorzaakt wordt door de luchtweerstand. Dus als het stilstaande object heel dichtbij is 80km/u, als het verder weg is minder.

Toegevoegd na 1 minuut:
en afhankelijk van je gooirichting plus of min je gooisnelheid, tenzij je haaks op de rijrichting gooit. Maar dat is als je 80 rijdt redelijk verwaarloosbaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Goed antwoord, + Maar die luchtweerstand kan wel eens heel erg groot zijn. Gooi maar eens een velletje papier (geen propje, maar het velletje papier) uit een auto die 80 km/u rijdt. Het vel papier zal direct tot bijna stilstand worden afgeremd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, daarom zeg ik bij luchtweerstand ook niet dat dat verwaarloosbaar is, en bij gooirichting wel.
Dit hangt er vanaf waar je het naartoe gooit. Als je het haaks op je eigen snelheid gooit, zal hij beginnen met 80 kilometer per uur, maar snel vertragen, door onder andere lucht weerstand, of als hij iets raakt, of de grond raakt. Als je in een trein zit en je gooit het uit het raam in de richting waarin je zelf reist, dan zal het voorwerp eerst sneller gaan dan 80, en dan ik je gezicht terecht komen. Als je het naar achter gooit, vertraag je het voorwerp automatisch, omdat het in tegengestelde richting is van de eerste snelheid, dus langzamer dan 80.