Hoe komt het dat als je twee kogelvormige balletjes van precies de zelfde vorm hebt maar verschil in gewicht ze toch even snel naar beneden vallen?

Stel het ene balletje is 4 kilo en het andere balletje is 2 kilo. Dan heeft het zware balletje een zwaartekracht van 40 N en het lichte balletje van 20 N (m*g)
Waarom vallen beiden dan toch even snel?

Graag uitleg!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Op het zware balletje werkt een twee keer zo grote kracht.
Het zware balletje heeft een twee keer zo grote massa en daarmee een twee keer zo grote traagheid.
De kracht op het zware balletje moet dus twee keer zo groot zijn als die op het kleine balletje om het dezelfde versnelling te geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Omdat het niet gaat om gewicht maar om oppervlakte
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De valsnelheid van een voorwerp naar de aarde toe, is voor ieder voorwerp gelijk, ongeacht het gewicht, echter de luchtweerstand kan een object aanzienlijk vertragen tijdens het naar beneden vallen.
Hierdoor is een stalen kogel van 1 kg. eerder beneden dan een kartonnen doos van 1 kg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie bijvoorbeeld dit filmpje van het vallen van een veertje en een hamer op de maan.
De maan heeft geen atmosfeer en daardoor geen luchtweerstand voor vallende objecten. Ze vallen hierdoor even snel. http://youtu.be/lq8J6LeUuOE Hetzelfde kun je zelf ook doen, hier op aarde. Doe een kogel en veer in een glazen buis en zuig deze vacuüm, bij het omkeren vallen beide objecten even snel door de buis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar de zwaartekracht, dus de kracht waarmee de aarde het balletje naar zich toe trekt, verschilt. Dan zou je toch denken dat het balletje met de meeste zwaartekracht eerder beneden is?