Waarom is avondlucht niet gezond?

Mijn arts zegt dat avondlucht niet gezond is om in te wandelen bijv. ik kan veel beter 'overdag' weggaan. Maar is dit waar en waarom is avondlucht dan niet gezond? Waardoor wordt dit veroorzaakt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
GV, heb dit ook vaak gehoord.

Het beste antwoord

Wat ik vermoed dat Hij (onbewust?) bedoelt is het volgende. Gedurende de dag hopen zich allerlei schadelijke stoffen op in de atmosfeer, o.a. afkomstig van verkeer, industrie en stofdeeltje van het aardoppervlak. Zeker op warme en/of windstille dagen zal de hoeveelheid vuiligheid in de atmosfeer gedurende de dag sterk oplopen, om 's avonds op het hoogste niveau te komen. Bovendien neemt 's avonds vaak de wind af, waardoor het vuil nog meer blijft hangen op dezelfde plek. Omdat 's nachts de hoeveelheid verkeer afneemt en de zon weg is (waardoor de thermiek wegvalt en het stof kan neerdalen), zal de lucht over het algemeen schoner worden. Als je dan 's ochtends gaat wandelen dan kan de lucht zelfs merkbaar schoner zijn, bijvoorbeeld doordat het helderder is of door een aangenamere geur van de lucht.
Overigens zijn er ook factoren waardoor dit verhaal niet meer opgaat, bijvoorbeeld als de wind 's ochtends uit een minder gunstige richting komt dan 's avonds of de wind juist 's avonds gaat aantrekken. Of een verfrissende bui na een warme zomerse dag...
Je zou ook eens naar wat meetgegevens van het RIVM kunnen kijken, die houden de luchtkwaliteit constant in de gaten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het enige dat ik kan bedenken, is dat het 's avonds vochtiger wordt.
Mij lijkt, door het drukkere verkeer van overdag, de lucht nou niet zó veel beter om in te wandelen.

Maar misschien als je in een bos of aan het strand gaat wandelen, is overdag beter voor jou - ik zou het hem bij gelegenheid gewoon eens vragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Avondlucht is vochtiger, de zon is er niet dus geen vitamine D en de lucht is vol giftige stoffen van de voorbije dag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zal best waar zijn als de dokter het zegt......

En de uitleg hier gegeven snijdt ook wel hout.

Maar volgens mij is het altijd nog beter om wel te gaan wandelen en dan in de avond,
dan helemaal niet te gaan wandelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De reden daarvan is waarschijnlijk, dat alle groene planten onder invloed van zonlicht CO2 omzetten in zuurstof; in de avond ontbreekt het zonlicht en dan gaan de planten zuurstof gebruiken i.p.v. aanmaken. Dat was ook de reden dat men in ziekenhuizen vroeger de planten 's avonds van de kamers verwijderde. Nu mag je helemaal geen planten meer op je kamer hebben in ziekenhuizen, omdat dat te veel werk geeft.