Bij een benzine/gas pompstation hangt altijd een bepaalde hoeveelheid benzine/gas. Zonder moeite ruik je dat al. De concentratie zal afhangen van de bron, meestal de vulopening van de benzinetank, of bij loskoppelen van de gasslang.
Nu is het zo dat bij een bepaalde concentratie er spontane zelfontbranding kan optreden. Waarschijnlijk zitten we daar bij pompstations ver onder de kritische concentraties, anders zouden er wel ander maatregelen genomen zijn. Echter dit gas-lucht mengsel kan ook aangestoken worden. Open vuur (b.v. roken) en vonken kunnen dit gasmengsel ontsteken. Dat is ook de reden dat je bij het benzine tanken continue zelf moeten blijven knijpen in de (hoe noem je dat) het tankpistool. Vroeger kon je die vastzetten, maar wat gebeurde er dan? Mensen gingen iets anders doen, bv. weer in de auto zitten. Als het tanken klaar was, waren de statisch opgeladen. Op het moment dat ze de slang pakte sloeg een vonk over het fatale gevolgen. Ik heb wel eens een video daarvan gezien (kijk maar eens op Youtube). Hetzelfde geldt voor je mobieltje. Daar zit een toetsenbord en een bel/trilfunctie in, die allemaal potentieel een vonk, al is die maar klein, kunnen veroorzaken.
Dus spreekt mensen er maar op aan dat ze niet roken en hun mobieltje gebruiken bij de benzine pomp. De gevolgen kunnen echt rampzalig zijn en niet alleen voor de veroorzaker, maar ook voor de omstanders.

Het is goed bewust te zijn van gevaren en deze proberen te minimaliseren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Das een goede vraag. Deze vraag zou je ook kunnen stellen voor bv ziekenhuizen etc.

Met heeft nog steeds de gedachte dat de straling van gsm toestellen gevaar kan opleveren voor bv veiligheid (ontploffing tankstation's) of voor de gezondheid.
Dit is echter nooit bezwezen.

Daarbij komt dat de straling die verzonden wordt door een gsm mast die bijvoorbeeld naast het tankstation of ziekenhuis staat vele malen sterker is dan dat van een enkel gsm toestel.

De tankstations waar ik overigens kom zegt er nooit iets van terwijl ze weten dat ik altijd twee toestellen bij me heb.

Een andere reden waarom toestellen vaak uit moeten is omdat het anders als storend wordt ervaren.
Denk aan wachtruimtes, kerken, musea etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Met heeft nog steeds de gedachte dat de straling van gsm toestellen gevaar kan opleveren voor bv veiligheid (ontploffing tankstation’s) of voor de gezondheid.
Dit is echter nooit bezwezen." Het is bewezen dat de temperatuur van je hersenen omhoog gaan bij langdurig mobiel bellen. Ook is 't bewezen (los van 't onderzoek met mobieltjes) dat een verhoging van de temperatuur van je hersenen ongezonder is vergeleken met hersenen die geen last hebben van verhoging daarvan.
Mobiel bellen bij een tankstation is niet gevaarlijk. Dit beweert onderzoeker Adam Burgess van de universiteit van Kent, meldt de BBC woensdag. Burgess heeft een onderzoek gedaan, en is tot de conclusie gekomen dat er bij 243 tankstationbranden in de laatste elf jaar, geen explosies hebben plaatsgevonden die zijn veroorzaakt door het bellen met mobiele telefoons.

Burgess presenteert zijn bevinden later deze week. "Het verhaal over explosies door mobieltjes bij tankstations is een broodje aap verhaal. Zelfs op een booreiland, is mogelijke afleiding de enige echte reden dat je niet mobiel mag bellen", zegt Burgess.

Toegevoegd na 1 minuut:
De uitkomsten van het onderzoek van Burgess zijn opmerkelijk. Al jarenlang beweren andere onderzoekers dat het juist wel gevaarlijk is om te bellen bij een tankstation.

Toegevoegd na 1 minuut:
tevens is deze vraag al eens eerder gesteld
http://www.goeievraag.nl/vraag/gebruik-gsm-verboden-tankstation.55241
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij doet het weer goed vandaag+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bijna in de top 10
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet direkt naast je schoenen lopen hoor!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb geen schoenen aan
ik blijf gewoon wie ik ben
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, ha, gelukkig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Top 3 zelfs.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als er voetbal komt op t.v haakt hij af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee mij vrouw kijkt meer voetbal dan ik
Vraag is al meer geweest door mobiel kan niets gebeuren wel door wrijving van bv kleding statische elektriciteit dit is te zien op diverse internet sites
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het idee erachter is dat er een ontploffing zou kunnen plaatsvinden door de straling. Echter mythbuster hebben ook al aangetoond dat dit echt onmogelijk is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Het idee erachter is dat er een ontploffing zou kunnen plaatsvinden door de straling."
Volgens mij was 't idee erachter dat er iets zou kunnen gebeuren met een vonkje in 't toestel, en niet met straling.