De aarde staat scheef. Kan de aarde nog recht komen?

Mijn zoon wilde graag weten waarom de aarde scheef staat. Hier hebben we antwoord op gevonden. De volgende vraag is of het mogelijk is dat de aarde weer recht kan komen

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is geen boven of beneden, of denk je dat wij "boven" wonen en Nieuw Zeelanders "beneden" ?? dus kan de Aarde ook niet "scheef staan.Waar je ook op Aarde bent, het voelt net zoals in Nederland, of je boven op staat, dit komt door de aantrekkingskracht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De aarde staat scheef op de as Happybram, als dat niet zo was hadden we geen seizoenen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Scheef op de lengte as waar de aarde 'op draait'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat bedoel ik inderdaad Pelle. Er is een theorie dat dit zou komen door dat bij het ontstaan van de aarde verschillende stofdeeltjes enz van verschillend gewicht samen zijn gekomen. De andere theorie is dat er in het begin een grote rots tegen de aarde gebotst is. Een bewezen antwoord is er niet voor. Wat mijn zoon zich nu dus afvroeg is of de aarde op een gegeven moment weer recht kan komen te staan, in as dus

Het beste antwoord

De aarde maakt wel wat veranderingen in de stand van de aardas en de stand van het baanvlak door. De aarde beschrijft een baan om de zon, maar dat baanvlak is niet steeds precies gelijk. De draaiing van het baanvlak ten opzichte van de aardas wordt de orbitale precessie genoemd dit gaat met een periode van 41 000 jaar. Dan is er ook nog de draaiing van de aardas ten opzichte de vaste sterren, met een periode van 26 000 jaar. Hoe groter het verschil tussen deze periodes hoe, stabieler het systeem is. Door de aanwezigheid van de Maan hebben we hier een vrij groot verschil tussen de beide periodes en is de stand van de aardas vrij stabiel (tussen 22.1 en 24.5 graden) Op het ogenblik is de hoek 23.4 graden en wordt ze wat kleiner. Zonder de Maan zou de aarde wat wildere schommelingen vertonen.

Theoretisch gezien kan de Aarde misschien wel een tijdje precies recht komen, maar dat is dan geen stabiele situatie en de Aarde zou na verloop van tijd weer doorschieten naar een schevere stand. Ook is het systeem nu nog erg stabiel, zodat je aan erg lange tijdschalen moet denken, voordat zoiets kan gebeuren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De vraag is wat recht is in dat hele grote heelal. Maar de as van de aarde is al een of meer keren gekanteld in het verleden. Staat de hoek nu naar "rechts", hij heeft ook al "links" gestaan! Dus is de hoek inderdaad niet zo definitief als je misschien denkt. Hij kan ook precies de andere kant op staan en dus zal hij ook even recht staan, als je het zo wilt noemen. Het is niet te hopen dat we dat meemaken want het heeft nogal wat gevolgen voor het klimaat.