Hoe ver moet een zwart gat bij de aarde vandaan staan voordat het gevaar oplevert?

Stel hij bevindt zich op 2 maal de afstand Zon - Pluto. Zijn we er dan geweest?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja pak dan je koffers maar.... ruim genomen 100.000 keer die afstand is al problematisch als ik het zo lees op Internet.
Cryofiel
9 jaar geleden
Waarom zou dat problematisch moeten zijn?

Het beste antwoord

Van een zwart gat op de afstand van 2x Pluto zullen we zeker iets merken. Maar het hoeft nog niet eens gevaarlijk te zijn. Wat we zullen merken is dat de banen van de planeten, incl. de Aarde erdoor gestoord zullen worden. Waarschijnlijk zullen er veel kometen uit de Oortwolk van baan veranderen en in onze omgeving terechtkomen. Maar niet dat de hele omgeving van het zwarte gat ineens leeggezogen wordt ofzo.
In feite maakt het helemaal niet uit of het een gewone ster van bijv. 1 zonsmassa is, of een zwart gat van diezelfde massa. Van de gewone ster zullen we zelfs meer merken omdat we daarvan behalve de zwaartekracht ook de straling kunnen waarnemen.
Dergelijke nauwe passages tussen sterren onderling (en dus ook tussen een ster en een zwart gat) zijn overigens uiterst zeldzaam.
WimNobel
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"Zwarte gaten zijn er in verschillende soorten en maten. De kleinste exemplaren ontstaan wanneer een ster explodeert en zijn slechts enkele malen zwaarder dan onze zon." Klopt dus niet met je antwoord, doordat ze minstens een paar maal meer zwaartekracht uitoefenen dan onze zon.
Gevonden op: http://www.scientias.nl/supermassieve-zwarte-gaten-zijn-van-kinds-af-aan-al-groot/
WimNobel
9 jaar geleden
Akkoord, zwarte gaten die door sterevolutie ontstaan zijn minimaal 1,44 zonsmassa's. Daar had ik in m'n voorbeeld even niet aan gedacht. Maar de boodschap blijft hetzelfde: een passerend zwart gat van enkele zonsmassa's zal wel invloed hebben op de banen van planeten en kometen, maar zal niet het hele zonnestelsel leegzuigen.
Het wordt anders met een superzwaar zwart gat van miljoenen zonsmassa's, zoals in het centrum van de melkweg. Met zo'n ding op de afstand van 2x Pluto komt het hele zonnestelsel binnen de Schwartzschildstraal.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat was ook niet de vraag WimNobel. Levert het gevaar op,? Ik krijg het even benauwd wanneer de banen in ons zonnestelsel gaan veranderen. Wat kan dit voor onze aarde teweeg brengen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als de baan van de aarde verandert verandert klimaat dag en nacht ritme, mogelijk zelfs eb en vloed.Hoe gevaarlijk dat is hangt af van de mate van verandering dus van massa gat en afstand.Daarnaast mogelijk meer meteoriet inalgen als de oortgordel ernstig verstoord wordt. Anders gezegd:Elk zwarte gat in relatieve buurt van ons zonnestelsel is in principe risco en gevaar brengend.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zou mij niet zozeer druk maken over passerende zwarte gaten. Passerende sterren komen veel vaker voor en hebben hetzelfde effect. Maar de komende pakweg kwartmiljoen jaren hoeven we ons nog niet druk te maken :-) http://www.scientias.nl/ons-zonnestelsel-wordt-binnenkort-bezocht-door-een-andere-ster/
WimNobel
9 jaar geleden
OK, het antwoord is dus ja, het levert gevaar op. De kans op komeetinslagen wordt groter (zoals 65 miljoen jaar geleden toen de dinosauriërs zijn uitgestorven), het klimaat kan veranderen en de getijden. Wat ik in m'n antwoord vooral wilde benadrukken is, dat een zwart gat niet onmiddellijk z'n hele omgeving opslurpt, zoals veel mensen denken.
De opmerking van Mullog is dan ook zeer terecht: de gevaren die je kunt bedenken doen zich bij een passerende "gewone" ster van dezelfde massa net zo goed voor.

Andere antwoorden (2)

Een zwart gat kan heel groot of heel klein zijn. Er vanuit gaand dat je een 'standaard' zwart gaat bedoelt die is overgebleven na de implosie van een grote ster:
Dit zwarte gat zou ons zonnestelsel en onze zon waarschijnlijk volledig uit elkaar trekken.
Gelukkig ontstaat een zwart gaat niet zomaar en zit er geen andere ster zo dichtbij :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je hem met het blote oog kan zien, is het al te laat...