Wat voor computers hadden ze in de tijd van het eerste ruimtereizen?

Ik lees net een artikel over de een van de echte eerste PC, Apple Lisa en IBM. Deze waren pas echter in 1978 ter beschikking maar bijv. de maanlanding en andere satellieten werden al in 1969 afgeschoten. Met welke techniek hebben ze dit allemaal in goede banen geleid en wat voor computers hadden de desbetreffende ruimtevaartuigen ter beschikking als we praten in een tijd dat 1 MB RAM heel veel was? Hoe was de maanreis überhaupt mogelijk?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

IBM had eind jaren '50 v/d vorige eeuw al een mainframe deze waren zeer groot en tot weinig instaat toch was dit voldoende voor de ruimtevaart in die tijd. Daarnaast had de apollo capsule ook een computer aan boord echter die was veel minder krachtig als de meest simpele telefoon.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het antwoord op je vraag kan je op twee manieren geven:
- Ze hadden de beste state-of-the-art computers die toen beschikbaar waren.
- Het is wonderbaarlijk dat ze met zulke computers het tot de maan hebben gered!

Ik heb ergens gelezen dat de totale rekenkracht van alle computers van de NASA in de tijd va de Apollo XI vergelijkbaar was met de rekenkracht die in een moderne wasmachine zit. En dat heb ik al een paar jaar geleden gelezen, dus...

De eerste computer in de ruimte zat in een van de Gemini raketten, begin jaren 60, woog bijna 30 kg en had een rekenkracht van ongeveer één som binnen 140 milliseconden, of één vermenigvuldiging binnen 420 milliseconden (bijna een halve seconde)
Ter vergelijking, een PC voor thuis heeft een rekenkracht van enkele teraflops (dat betekent -met 12 nullen achter de cijfer- het aantal complexe berekeningen die de computer kan uitvoeren)
... en dan om maar niet te beginnen over de betrouwbaarheid...

Als je het onderwerp interessant vindt, dan kan je het beste naar de bron gaan. Als je een beetje Engels kan, dan heeft de NASA een reuze interessante site met heel veel informatie, helaas is de lay-out zeer slecht, maar het blijft een aanrader!
Zie de link.

Toegevoegd na 11 minuten:
Aanvulling: flops is het aantal zwevendekomma bewerkingen per seconde.

Het gedeelte "per seconde" was ik vergeten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De saturnus raket waarmee ze na de maan vlogen had boven de 3e trap een computerring gemaakt door IBM waarmee de hele raket bestuurd werd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Moet je nagaan dat we met de techniek van nu makkelijk naar de Maan zouden kunnen gaan/bereiken.