In het ziekenhuis

Een slachtoffer van een hartaanval wordt met de ambulance afgevoerd naar het ziekenhuis. Daar aangekomen leggen de artsen hem op de afdeling hartbewaking aan de monitor. Enkele pillen en infusen later is hij stabiel. Net op tijd. Kleine elektroden zijn hem op z’n borst geplakt. Met een andere sensor wordt de bloeddruk gemeten. Via een draadloos systeem stuurt de monitor de gegevens door naar de zusterspost, waar de zusters tien patiënten tegelijkertijd in de gaten houden. Tegenwoordig alledaagse praktijk in operatiekamers, op de intensive care en onderweg in ambulances overal ter wereld.

Een dergelijk spoedgeval mag zich natuurlijk niet in de ruimte voordoen. De gezondheid van de astronauten is tijdens een ruimtemissie van het grootste belang. Het mag niet voorkomen dat de ruimtevaarders onverwacht ziek worden; zij moeten immers het ruimteschip besturen! In het begin van de jaren zestig, toen de eerste Amerikaanse astronaut Alan Shepard met de Freedom 7 raket naar de ruimte vloog, was het de vraag: hoe houden de artsen zijn gezondheid vanaf de aarde in de gaten?

Op aarde werd dit in de jaren daarvoor met onhandige apparaten gedaan of door simpelweg een vinger op de pols te leggen. Duidelijk was dat dit niet mogelijk was in de ruimte. Zodoende ontwikkelde de NASA in samenwerking met het bedrijf Mennen Medical een systeem dat alle vitale functies van de astronaut (hartslag, bloeddruk etc.) op eenvoudige wijze kon meten en doorsturen. In de loop van de jaren zestig introduceerde Mennen Medical deze technologie op de markt. De elektroden en bloeddrukmeters in Medisch Centrum West en in ieder ander ziekenhuis ter wereld zijn daar een voorbeeld van.
De hartmonitor is niet de enige toepassing van de ruimtetechnologie in de geneeskunde. Er bestaat een heel scala aan medische apparaten, die gebaseerd zijn op ruimtetechnologieën als digitale beeldverwerking- en telemetriesystemen, miniscule elektronische sensoren en turbopompsystemen voor raketbrandstof.

Zie reacties voor vervolg