Onder welke omstandigheden kunnen botten 2 miljoen jaar bewaard blijven?

Volgens sommige wetenschappers is de nieuw ontdekte 'homo' Naledi in Zuid Afrika enkele miljoenen jaren oud (een primitieve Homo erectus).
De (fragiele) botten lagen daarvan diep verborgen in een grot.

Maar hoe kan organisch materiaal zo lang bewaard blijven? Is afwezigheid van licht voldoende of moeten er ook geen bacterien of insecten zijn?

Maw hoe lang kan een bot in de 'openlucht' bewaard blijven?

http://www.scientias.nl/homo-naledi-nieuwe-voorouder-van-de-mens-gevonden/

8 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zolang het maar (extreem) droog (of juist nat) is.
Naast veel meer factoren natuurlijk. :)

Antwoorden (2)

Nadat het zachte weefsel is weg gerot worden de overgebleven harde delen -in dit geval botten- geheel of gedeeltelijk vervangen door mineralen die in de omgeving voorkomen. Er is dan nog -bijna- alleen steen over en daar gebeurd nog maar heel weinig mee. Het bot is nu ook zwaarder en geeft een heldere klank als je er met een metalen voorwerp op tikt.

Toegevoegd na 6 minuten:
Hoe lang een bot in de openlucht bewaard kan worden hangt af van de droogte (hoe droger hoe beter) en hoe zuur de grond is waar het op ligt. Hoe zuurder hoe eerder het bot weg is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De belangrijkste factor is dat er geen zuurstof bij de botten kan komen. Zuurstof versnelt het rottingsproces aanzienlijk en geeft micro organismen de mogelijkheid om het materiaal snel af te breken. Als de botten daarom snel bedekt zijn met een droge laag van iets wat geen zuurstof doorlaat is de kans op bewaren en latere fossilisatie het grootst.