Is rood saffier hetzelfde als robijn?

Saffier en robijn zijn beide edelstenen met de chemische forumule Al2O3. Daarbij is robijn rood en krijgt het deze kleur door chroom. Saffier is vaak blauw maar kan ook andere kleur of doorzichtig zijn. Maar stel de saffier steen is rood is het dan automatisch robijn?

erotisi
2 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (1)

Inderdaad, beide zijn samengesteld uit het mineraal korund. De chemische formule van korund is Al2O3: aluminiumoxyde. Dus een eenvoudige
scheikundige verbinding die bestaat uit twee elementen: aluminium (Al) en zuurstof (O).

Geheel zuivere korund is kleurloos, maar het mineraal kan toch in veel kleuren worden aangetroffen. De kleur ontstaat door kleine hoeveelheden metaaloxyden, die als onzuiverheid in het kristal aanwezig zijn.

Rode korund heeft van oudsher de naam robijn. De kleur kan variëren van rozerood, karmijnrood en bruinrood tot violetrood. Deze laatste tint, ook wel duivenbloedrood genaamd, wordt het meest gewaardeerd. De rode kleur ontstaat door sporen chroomoxyde, welke tot een hoeveelheid van 4%
kan bedragen.

Er bestaat ook een zeldzame oranje tot bruinroze variëteit, die padparadsja wordt genoemd. Vrijwel alle oranjekleurige korund is synthetisch vervaardigd.

Blauwe korund wordt saffier genoemd. Saffier komt voor in allerlei tinten, van licht- tot zwartblauw, grijsblauw, groenblauw en paarsblauw. De kleur wordt veroorzaakt door titanium-oxyde en ijzeroxyde, die soms verbonden zijn tot ilmeniet. In de paarsblauwe is ook nog wat chroomoxyde aanwezig. Saffier met een korenbloemblauwe kleur waardeert men het meest. In tegenstelling tot robijn, die in de beste kwaliteit nooit groot
is, bestaan er wel mooie grote saffieren.
Amadea
2 jaar geleden
Thecis
2 jaar geleden
Interessant.
Chemisch gezien zijn deze edelstenen dus zouten, die verontreinigd zijn. Grappig.
erotisi
2 jaar geleden
Maar wat is nu het antwoord op mijn hoofdvraag?
Amadea
2 jaar geleden
Laat ik nou denken dat Inderdaad een goed alternatief is voor Ja?!