Moet je tijd nu als absoluut of relatief zien?

Tijd is een verzinsel van de mens.
Als je het naar je zin hebt lijkt de tijd snel te gaan.
Heb je een slechte dag dan duurt deze veel langer.
Op de klok gemeten duurt het toch even lang.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

Tijd is toch echt wel relatieve realiteit .Dat de seizoenen verstrijken kost ook tijd. In bomen zitten jaar ringen.Alleen dat we het jaar kennen zoals het is , komt omdat we op aarde zitten.Het jaar duurt 365,25 dag en nacht wisselingen. In die tijd is de aarde 1x om de zon geweest.Het is vreselijk jammer voor de tijd telling dat er niet precies 360 dagen in een jaar zitten, maar dat terzijde.Hadden we op mars gewoond had het jaar ongeveer 2 x zolang geduurd.Daarom moet je tijd ook relatief zien.Onze jaren hier, zijn niet de jaren op jupiter.Onze jaartelling is ook relatief. We beginnen bij het tellen bij de geboorte van een bijbels persoon.Dat is nu 2009 jaar geleden.Dan zou de telling op de maan in 1969 begonnen zijn als het jaar o.De eerste mens op de maan.Op de maan zou het nu het jaar 40 zijn.
Verder als voorbeeld van tijds beleving.
Als een reiger bij een sloot staat te wachten om een vis te vangen uren lang zal die reiger een vaag gevoel van wachten hebben. Als er niets te vangen valt vliegt ook een reiger weg. Dan is ook hij het zat .Alleen duidelijk is dat uren wachten voor hem kennelijk toch korter aan voelt dan voor ons.Maar hoe dan ook voor de reiger is ook tijd verstreken.Maar zijn het voor hem uren of minuten?Daarom ook, tijd is relatief
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Tijd bestaat niet.
Tijd is een verzinsel van de mens, zoals je vanzelf al aangeeft.

Op de klok duurt het even lang zeg je; hoe weet je dat? Wat is lang? Wat is kort? Wie zegt dat een seconde door jou hetzelfde wordt ervaren als iemand anders?
Tijd is enkel een aanduiding om dingen te kunnen plannen en ons leven in te kunnen delen, maar wat het precies is, weet niemand.
Wat we enkel weten is dat het niet bestaat en als verzinsel zijnde dus ontzettend relatief is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het begrip en besef van tijd wordt door iedereen anders ervaren. Dus het is zeer relatief als je het gevoelsmatig bekijkt. Vijf minuten zijn vijf minuten maar die kan ik heel anders beleven dan jij, terwijl we misschien op het één en hetzelfde wachten of in dezelfde situatie zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zal met veel verschillende dingen te maken hebben. Neem bijvoorbeeld een werkdag, twee collega's beginnen om 8 uur. Om 11 uur zegt de één: het is al 11 uur! En de ander denkt: al 11 uur?? Pas 11 uur! De één is blij dat er al drie uur verstreken zijn, de ander denkt nog aan al die resterende uren die voor 'm liggen. Het kan te maken hebben met dat je bijvoorbeeld moe bent. Graag naar huis wil omdat er die avond iets leuks op het programma staat. Je die dag niet lekker opschiet met je werkzaamheden. Al deze dingen - en vast veel meer - hebben invloed op tijdsbesef. Of van die momenten dat je geen idee hebt hoe laat het is en verbaast bent wanneer je op de klok kijkt en ziet dat het al- of pas 11 uur is. Interessant inderdaad, als je erover nadenkt.
Tijd is relatief. Graag verwijs ik je naar het boek "HET BEGRIP van de TIJD / FENOMENOLOGIE EN THEOLOGIE van Martin Heidegger.

ISBN 9055731374.

Ik denk dat dit boek, wel héél lastig om te lezen, veel vragen kan beantwoorden.