voor zuivere azijn gelden de volgende R-zinnen: R35: veroorzaakt ernstige brandwonden; R10 ontvlambaar. (zie bron).

Keukenazijn is verdund (en misschien van kruidenextract voorzien). De R-zinnen zijn, afhankelijk van de mate van verdunning niet meer van toepassing, of krijgen een minder ernstig karakter. De R35 kan dan overgaan naar R34: veroorzaakt brandwonden; of naar R38: irriterend voor de huid. Keukenazijn is meer dan 10 keer verdund t.o.v. zuivere azijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat hangt er vanaf wat je met 'gewone' azijn bedoelt. Het is niet hetzelfde als schoonmaakazijn want deze laatste kan ook methanol bevatten.

Hoe dan ook is azijn een oplossing van azijnzuur in water. Eventueel met nog enkele toevoegingen.

Tegenwoordig gaat het echter niet meer over de R- en S-zinnen. Tegenwoordig gebruikt men de GHS-voorschriften en daar worden de R- en S-zinnen vervangen door H- en P-zinnen. De H- en P-zinnen van azijnzuur zijn makkelijk terug te vinden. Bijvoorbeeld op wikipedia.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik neem aan dat jij met gewone azijn schoonmaak azijn bedoeld, schoonmaak azijn is een 8 % oplossing en word gemaakt van sterk geconcentreerd azijnzuur dat verkregen wordt uit ruwe aardolie, keuken azijn wordt gemaakt uit het persen van zure druiven / krenten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Keukenazijn bevat 4-5% natuurlijk azijnzuur en is , zowel omdat het een zwak zuur is (weinig azijn is geioniseerd als zuur in oplossing aanwezig ) EN deconcentratie is laag, zodat zowel de beschikbaarheid als de hoeveelheid H3O+ geen bijzonder gevaar oplevert .

PAS OP, dit geldt voor NEDERLANSE keukenazijn.

In andere landen hebben ze geconcentreerd azijn soms zelfs bizout en peper staan en zijn een paar druppels genoeg voor het effect waar je hier een scheutje gebruikt.
Deze buitenlandse azijn is wel gevaarlijk voor de ogen maar niet heel erg voor de huid, wat verdunnen met water (afspoelen) is voldoende, dit geldt ook voor kleding.

De nederlandse azijn is meestal niet agressief genoeg om materiaal aan te tasten,

daarom is schoonmaakazijn (ook wel dubbelazijn genoemd) 8-10% azijnzuur.

De rest is water, er hoort GEEN methanol in te zitten, anders MOET dat vermeld staan, methanol is naast zeer giftig ook agressief voor oa kunststoffen.

Zowel keukenazijn als huishoudazijn worden niet tot gevaarlijke stoffen berekend als ze juist worden toegepast,

geconcentreerd azijnzuur is echter een gevaarlijke stof, agressief en geeft dampen af die de slijmvliezen sterk irriteren, het best is om daarmee in een zuurkast te werken.

Als geconcentreerd azijnzuur verdunt wordt tot keukenazijn, dan is het daaraan gelijk te stellen, wanneer het azijnzuur zelf van chemisch zuivere kwaliteit is.

Er is ook nog azijnessence, dat is 80% azijnzuur en dient behandeld te worden als geconcentreerd azijnzuur.