Is een waanstoornis (psychische aandoening) erfelijk?

Ik kan hier niets over vinden en vroeg me af of iemand hier er verstand van heeft.

http://waanstoornis.nl/

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (3)

Mogelijk spelen erfelijke factoren een rol. Oftewel men weet het niet zeker. Men vermoedt het. Zie bijlage.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Niet alleen eigenschappen en uiterlijke kenmerken kunnen erfelijk bepaald zijn. Mensen kunnen ook aanleg hebben voor sommige psychische ziekten zoals de Manisch-Depressieve Stoornis, schizofrenie en depressie.

Als kind kunt u de aanleg voor een psychische ziekte van uw ouders erven. Het is niet zo dat als uw vader of moeder psychische problemen heeft, u deze ook krijgt. Of u een psychische ziekte zult krijgen, wordt namelijk niet alleen bepaald door erfelijkheid. Er spelen verschillende factoren een rol. Zoals de hoeveelheid stress die u meemaakt, de omgeving waarin u bent opgegroeid, de karaktereigenschappen die u heeft.

Drugs en alcohol kunnen bepaalde psychische problemen triggeren. Het is dus belangrijk extra voorzichtig te zijn (met experimenteren) met drugs en alcohol als één van uw naaste familieleden last heeft van psychische problemen.

Het onderzoek naar erfelijkheid is nog steeds in volle gang en er is nog veel onbekend. Door veel over de psychische stoornis van uw familielid te lezen en te weten te komen, kunt u signalen die zich eventueel bij u voordoen eerder herkennen. Als uw familielid in behandeling is, kunt u met uw vragen over erfelijkheid ook bij de hulpverlener terecht. U kunt ook informeren bij familie-organisaties".

http://www.familievan.nl/volwassenen/253/455/P502

Op deze site vind je ook nog handige info
http://www.ru.nl/donders/@779928/pagina/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als iemand in de familiekring ook een psychische aandoening heeft, is het toch wel mogelijk dat iemand anders van de familie ook psychische problemen kan krijgen.