Waarom dansen wij mensen?

Ik heb nog nooit dieren zien dansen dus wat is het nut eigenlijk van dansen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.6K

Het beste antwoord

Heel, heel lang geleden in de tijd dat de mens aan het ontstaan was, uit andere mensachtige, begon er ook een soort taal te ontwikkelen, het waren waarschijnlijk niet meer dan wat klanken.
Ergens tijdens deze ontwikkeling, zal men ook het rhytme ontdekt hebben.
Bij de klanken oehe, oehe, oehe, kan je al op een bepaalde maat lopen.
Om toch maar een beetje in de buurt te blijven, met dat lopen, zal men ontdekt hebben, dat met elkaar lopen op de maat van klanken,het in het rond lopen het beste beviel.
Het in een cirkel lopen met elkaar , geeft ook een gevoel van samenhorigheid, dus iets met elkaar doen.
Een volgende stap zal geweest zijn, het op kalabassen slaan met stokken en op dat rhytme kon men lopen , dus dansen en de dans was geboren.
Weer later kwamen daar ook klanken bij op een bepaalde toonhoogte en de dans met zang was een feit.
Men ontdekte ook, dat met elkaar dansen , een bepaald gevoel gaf, een fijn gevoel, toen veel later er ook drank en verdovende middelen bij kwamen, ontdekten men dat je in een soort droomtoestand kon komen, terwijl je wakker was, je kon dromen en dansen tegelijk, dat was het begin van in tranche raken gedurende het dansen., men was zich niet meer bewust dat men danste.
Het dansen was vanaf nu, niet meer weg te denken bij de mens, het ging vaak nachten lang door.

Sinds die oertijd is er niet veel veanderd met het dansen, nog steeds gaat het soms nachtenlang door, nog steeds is er vaak drugs bij betrokken en nog steeds kan je bijna in tranche raken als je, je mee laat drijven op het rhytme van de muziek.
En het nut hiervan?
Even de maatschappij loslaten, even weer het gevoel van samenhorigheid hebben, lekker even alleen met de muziek en vooral het dansen , is als een medicijn, vaak onderschat, maar o zo heilzaam voor lichaam en geest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
let's dance ! +

Andere antwoorden (12)

Dieren dansen ook, kijk maar naar bepaalde vogels, zij dansen voordat ze gaan paren.

De bewegingen van dansen brengt harmonie in het lichaam. Die harmonie zorgt weer voor een goed gevoel.
Dansen is een totaalsport. Je voelt je goed, het is goed voor je geest en je spieren. Bovendien kun je het met iedereen en op allerlei manieren doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dansen is bij mensen een paringsritueel. Bij veel vogels ook.

Voor bijen is dansen een manier om te communiceren.

Verder heeft het op zich ook "nut" omdat het ontspanning, lichaamsbeweging, en plezier met zich mee brengt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat muziek daartoe vaak 'uitnodigt'!

Trouwens, over dieren gesproken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uit Nederlands onderzoek blijkt dat dans bijdraagt aan een gezonde levensstijl. Dans is een makkelijke en toegankelijke manier van bewegen voor jong en oud. Maar mensen dansen vooral voor hun plezier. Lichaamsbeweging wordt als tweede belangrijke motivatie genoemd en als een manier om anderen te overtuigen. Daarbij ziet de meerderheid van de dansers dansen als sport en vinden ze dat dansen hernieuwde energie geeft, grensverleggend is en een fysieke uitdaging. Dit zou gebruikt kunnen worden in de communicatie, met name voor mensen boven de 35 jaar. Mensen die lichaamsbeweging als belangrijkste motivatie hebben, neigen niet naar een specifieke dansstijl.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ook nog wel een goed voorbeeld uit de schoolboeken, bijen dansen ook. ze doen de rondedans en de kwispel dans, bij de rondedans worden voedselbronnen die dicht in de buurt zijn aan elkaar door gecommuniceert en bij de kwispeldans worden ook nog eens de richting en afstand van de bron aangegeven.

op wikipedia staat ook nog beschreven hoe die dans gaat!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik over mezelf mag spreken ,wordt ik er helemaal blij van. Ik zweet me altijd helemaal kapot. Want ik kan heel lang dansen. Het geeft mij ontzettend veel energie. Het geeft genoegdoening met andere op de dansvloer je deelt de muziek en het plezier. Het is een saamhorigheid van vrolijkheid. Als ik naar de 70's and the 80's ga deel je ook nog jeugdsentiment. Dus wat wil je nog meer. Let's dance!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
josephina woonde je maar in de buurt, dan konden we een keer afspreken, ik ben er ook zo gek op, disco, house het maakt niet uit, lekker je helemaal laten gaan, doornat van het zweet en alleen maar muziek en goed hard natuurlijk, wauw, heerlijk!
Let's dance!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahha kom naar zoetermeer gaan we lekker swingen.Heerlijk is het he? ik stel wel wat vragen op de dansvloer hahhaaa
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vragen stel je maar hier, eerst dansen :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ok ed ;)lol
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weet je, ik mis het heel vaak, als je wat op leeftijd bent, dan hoor je zulke dingen niet meer te doen, doe het dus veel te weinig, verheug me ieder jaar op een dansfestijn van 2 avonden tot diep in de nacht in Zierikzee, er treden allerlei band's op en als afsluiting de laatste 2 uur een disjocky die platen draait, muziek keihard, 2 dagen fluittoon in mijn oren, maar genieten! wauw!
Helemaal los van de wereld, de lucht van bier, zweet en mensen, veel muziek is trouwens ook spiritueel, dat is o.a. het fijne gevoel wat je krijgt, even weg van deze wereld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom zou je zulken dingen niet meer doen?? Leeftijd maakt niets uit vind ik. Lekker genieten van die momenten is zo fijn. Ja hoor verheug je er maar lekker op, fantastisch om helemaal los te gaan. haha ja inderdaad de volgende dag heb je een soort watten in je oren hahaa. Maar dat heb ik er wel voor over. Zierikzee kwam ik als kind vaak met mijn ouders. Geweldig stadje trouwens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jos. natuurlijk heeft het niets met leeftijd te maken, maar je gaat op mijn leeftijd ,67, niet meer naar een discotheek, ze zien je daar al aankomen, ben er wel een paar keer geweest, echt geweldig, ook naar veronica drive in show, die is ook, hoe zeggen die jongeren dat, kei gaaf !
Wat heel leuk is, als er hier in ons dorphuis goede dansmuziek gespeeld wordt, dan sta ik vaak als enige man te dansen tussen al die vrouwen!!!
De rest hangt aan de bar, zich af te vragen wat die oude vent toch aan het doen is op die dansvloer en ja als ze genoeg gedronken hebben komen ze soms ook nog even, maar ook dat wordt steeds minder.
Maar dansen geeft zoveel energie, alleen die dag er na, ben ik wel krakkemikkig en stijf.
Leuk stadje he Zierikzee, zit er 7 km van af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahahah grappig ed dat je dan lekker staat te swingen tussen de vrouwen, geweldig vind ik dat. Ja ok ed 67 jaar ga je niet naar de disco ,maar je hebt hier 40 plus dandavonden ,ik ben van de partij hoor .Ja de volgende dag ben je brrrrak ,maar toch een gezellige avond gehad:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hadden ze dat maar hier in Zeeland en als er al zo iets is, dan dansen ze de truttige foxtrot, keurig volgens de regeltjes en oh ja, de engelse wals, maar die vind ik toevallig wel leuk, maar liever gewoon dansen op het rhytme, gewoon je laten gaan, desnoods je ogen dicht, diep van binnen gebeurd er dan wat met je en dan komt dat fijne gevoel van, ja van wat eigenlijk?
Misschien het herkennen van je jeugd, ofschoon toen deed ik keurig mijn rondjes dansen, keurig in de maat, geen beweging te veel, wat stijfjes en na een uurtje was je blij dat je kon zitten, het koste dus energie, na mijn 45 ste jaar ben ik het ineens anders gaan doen en dit geeft me energie en dat fijne gevoel, maar ja , al die vrouwen om je heen doen ook wel wat met je ego !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hhahhaa, natuuurlijk ;)
Wij dansen omdat we dat leuk vinden, en om de batterijen weer eens op te laden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dans kan ook gezien worden als een non-verbale communicatie methode tussen mensen en wordt ook door dieren gebruikt (paringsdansen). Dieren dansen dus wel maar niet op de manier zoals wij dat doen. Wij kunnen om veel verschillende redenen dansen.
Bijv.
In een vorm van emotionele expressie of sociale interactie.
Het kan ook ceremonieel gebruikt worden of erotisch.
En dan verschild het nog eens per volk/cultuur waar een dans voor dient.

Persoonlijk vind ik het belangrijkste nut van dansen dat het gewoon erg leuk is.

En omdat je nog nooit een dier hebt zien dansen heb ik een filmpje voor je bijgevoegd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet alles in het leven hoeft nut te hebben.

Maar mensen dansen omdat ze dat fijn vinden, het geeft ze een fijn gevoel, ze vinden het leuk. Zo geven ze zich volledig over aan de muziek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In deze tijden dansen mensen om indruk te maken op te vallen en om met je gedachten ergens anders te zijn .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dansen is een paringsritueel net als bij dieren.

Nu zul je als je op de man/vrouw afvraagt of ze nu een potentiële partner willen scoren halfslachtig antwoorden en eerder zeggen dat het "leuk" is.

Maar een beetje oplettende waarnemer ziet wel degelijk dat het een verleidingsritueel is.

Alleen dansen is het de bedoeling jezelf op zijn best in de spotlights te zetten en jezelf optimaal te presenteren. Sommige dansen zetten bepaalde lichaamsdelen helemaal in de belangstelling, zoals bij bijvoorbeeld de billen bij vrouwelijke bubbling dansers.

Samen dansen kan de intieme band versterken. Dan hangt het ook nog af wat je danst, salsa is weer intiemer dan de Weense wals, en deze is weer intiemer dan met zijn allen inline dansen...

Dit wil niet zeggen dat dansen zeker niet leuk is, anders zouden we het niet doen. Maar het verleidingsaspect zit er altijd in, ook al denk je daar zelf soms niet bij na :P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is gewoon gezelligheid. Omdat we dat kunnen. Heeft geen enkel nut. Sommige mensen genieten ervan.