Denken wij allemaal per individu anders?

Denken wij allemaal anders of hebben wij onze manier van denken deels overge-erfd.
Kan het dus zo zijn dat ik dezelfde denkwijze heb van me moeder of is dit onmogelijk?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (6)

Niet alleen overerving, maar ook de opvoeding is hier een grote sturing in. Als jij van jongsafaan met bepaalde zaken bent opgevoed, dan geloof je niet alleen dat het zo moet, maar is het een geheel van jou geworden. Kinderen van vegetariers zijn tot ze uit huis gaan bijna altijd ook overtuigd vega, niet alleen thuis geen vlees omdat ze het niet krijgen maar "geindoctrineerd" door de thuissituatie eten ze ook geen kroketje met de vrienden of een lekkere (?) hamburger.

Denkwijze is dus meer aangeleerd dan aangeboren en pas op latere leeftijd gaat iemand echt idividueel nadenken over zaken, maar ook hierin geldt dat dit gebeurd onder invloed van anderen, media, problemen die tegegekomen worden en de huidige denkwijze tegenspreken etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee denken is nier persoonlijk... Denken is fenomenologisch van aard en ook nog eens cultureel gebonden... Als het regent, dan komt er bij nagenoeg elk mens dezelfde gedachte naar boven, dat het slecht weer is... Die gedachte wordt als het ware opgeroepen door het fenomeen 'regen'...

Maar wat er vervolgens met die gedachte gedaan wordt is dan weer wel persoonlijk... heel persoonlijk...

En jazeker de denkwijze van je ouders is zeer wel van invloed op het denken van de kinderen, en wellicht veel meer dan beide partijen voor mogelijk of wenselijk houden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja wij zijn allemaal uniek, dus ook in ons denken.

Je vraagt ook of we iets hebben overgenomen van onze ouders. We leven toch van zo een +/-18 jaar met onze ouders samen. Waarvan onze belangrijkste 1e 6 jaar.
Ik zou het vreemd vinden als we niet enigszins op onze ouders lijken.

We leven ook op school, op het werk, enz. Dus andere gedachten pikken we ook op.

Maar onze vrije wil geeft ons vanuit alles onze eigen unieke gedachten. Ook worden er nieuwe gedachten gemaakt, waarvan wij zelf denken dat niemand die eerder heeft bedacht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie hier:
http://www.goeievraag.nl/vraag/basis-karakter-iedereen-hetzelfde.21789
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Denken is uniek. Elk mens kijkt naar de wereld vanuit zijn/haar eigen kader.
Als je als kuind in een gezin opgroeit neem je visies over die in dat gezin als normaal worden gezien.
Ga je naar de lagere school, neem je weer dingen over van die groep mensen enzovoort.
Totdat je op een bepaald moment gaat nadenken en je gaat afvragen of die visie nog wel klopt.
Een van de vragen die je jezelf moet stellen is:
Klopt dit nog wel, wat vind ik zelf?

Zo kom je vrij van invloeden van vroeger waar je misschien last van hebt.
Daarnaast zou je kunnen gaan onderzoeken welk enneagramtype je bent. Het enneagram is een methode om mensen in negen types te verdelen die allemaal een zelfde kijk op de wereld hebben en dezelfde manier van doen. Het kan zijn dat jij en je moeder een zelfde enneagramtype zijn, dan is het duidelijk dat je een zelfde manier van denken hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zou natuurlijk denken dat ieder uniek is. Echter, het is opvallend hoeveel we allemaal hetzelfde denken en willen door reclame, tv en onze zelfde omgevingen (IKEA, identieke winkelsteden, Mc Donalds)