Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is er binnenin Chernobyl?

Hoe ziet het eruit als je nu naar binnen zou gaan?
En zou dit mogelijk zijn met een speciaal pak?

Toegevoegd na 11 minuten:
Ik bedoel de kerncentrale zelf

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
540

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Daar kunnen we niet meer in ; die is volledig afgesloten van de buitenwereld.
In de link een reconstructie van wat er binnen te zien zal zijn (daar heeft de natuur natuurlijk, in tegenstelling tot de rest van de omgeving, geen vat op kunnen hebben), en foto's van net na de ramp voor de centrale onder een grote sarcofaag van beton werd bedekt.

Naar vermoeden ligt er in de sarcofaag naast veel bouwpuin, 200 ton radioactief corium, 30 ton radioactief verontreinigd stof en 16 ton uranium en plutonium ; daar kun je zelfs in een heel speciaal pak beter niet te dicht bij komen kijken.

Toegevoegd na 2 minuten:
Hoe en wanneer ze gemaakt zijn weet ik niet - de film is helaas van Youtube verwijderd - maar op de site vind je ook beelden van binnenin de sarcofaag die rond 1996 gemaakt zouden moeten zijn.

Toegevoegd na 3 uur:
Nog even een kleine aanvulling - ik moet mijn bronnen nauwkeuriger lezen, maar daar staat keurig :

"De sarcofaag heeft meer dan 60 boorgaten om observatie van het interieur mogelijk te maken. Op verschillende plaatsen zijn er ventilatieschachten aangebracht om enige luchtstroming op gang te houden. Daarin zijn filtersystemen aangebracht om te voorkomen dat door deze gaten radioatief materiaal kan ontsnappen".

Er zijn dus inderdaad mogelijkheden om naar binnen te kijken, maar zonder enige twijfel niet voor toeristen. ;-) , Dor die daten zijn dus vermoedelijk de bestaande beelden en de helaas niet meer terug te vinden film gemaakt.

Toegevoegd na 3 uur:
Toch voor je gevonden :
http://www.dailymotion.com/video/x223h9r_bbc-horizon-1996-inside-chernobyl-s-sarcophagus_shortfilms
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een volledig afgesloten (doods)kist ; bijna een soort bunker. In de praktijk een stenen kist. Letterlijk betekent het "vlees-etend", maar dat gaat in het geval van Tsjernobyl natuurlijk niet op. ;-)
Het woord sarcofaag wordt voor het betonnen "omhulsel" gebruikt om aan te geven dat het echt om een hermetisch gesloten geheel gaat. Een sarcofaag is namelijk nadrukkelijk niet bedoeld om te openen.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding