Waarom zijn er zo weinig fietsemakers?

Overal moet je één week wachten,ze zijn altijd super druk,bij elke fietsemaker zie je honderden fietsen in de wacht

waren er maar plaatsen dat je kan wachten met een kop koffie zoals bij de kapper

Gouden toekomst heb je dan, altijd druk

Of is het te simpel gedacht?

Toegevoegd na 3 minuten:
FIETSENMAKERS TAALFOUTJE

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik heb zo'n idee dat je hier uitgaat van een verkeerde veronderstelling. Ik woon in een klein dorpje en hier alleen hebben we al twee fietsenmakers. Daarnaast zijn er in de grotere stad, op 6 km van mijn huis ook nog minimaal 3 fietsenmakers te vinden. Er zijn er genoeg. Dat je momenteel wat langer moet wachten zal ongetwijfeld komen doordat het weer opeens heel erg lekker is en iedereen tegelijkertijd de fiets weer uit de schuur haalt. Dan blijkt er iets niet te werken en wordt de fiets naar de fietsenmaker gebracht. Niet alle problemen zijn heel snel te verhelpen.

Te simpel gedacht. ALS mensen namelijk meer behoefte hadden aan fietsenmakers, waren er ook wel meer. Niet voor niets heeft de ene na de andere vakman de deur juist moeten sluiten. Enkele redenen : -Het enorme uurloon dat je moet rekenen (een bandje plakken kost zo een tientje) -Mensen doen veel meer zelf aan hun fiets en -vervangen hun fiets eerder en - gebruken hun fiets gemiddeld veel minder lang. Daarnaast verkopen veel niet-gespecialiseerde zaken steeds meer en goedkoper fietsonderdelen (hema, action), en een beetje vent (maar ook een beetje meid) kan primazelf eeen bandje plakken of vervangen, een kettinkje aanspannen of een spaakje vastdraaien (hoewel dat laatste nog wel een apart klusje is, maar dan kopen we toch gewoon een nieuw wieltje ?) Al met al valt er in deze sector eigenlijk grof gezegd nauwelijks meer droog brood te verdienen. De jongens (vaak wat oudere jongens trouwens) die er nog zijn, hebben een trouw en vast klantenbestand (dat echter ook wel wat vergrijsd), maar een dikke Mercedes rijden ze er niet van, hoor. Het is vaak sappelen om de boel niet te moeten verpatsen aan een fietsenboer van een of andere keten die een stuk minder vakwerk levert en liever alleen nieuwe fietsen verkoopt.

Bronnen:
Gelukkig nog een eigen fietsenmaker.

Er zijn weinig fietsenmakers omdat je er weinig mee kan verdienen en het nogal vuil werk is. Als mensen bereid zouden zijn meer te betalen voor een snelle reparatie dan waren er zeker meer fietsenmakers. Laatst was een moer van mijn voorwiel. Een fietsenmaker draaide er meteen en gratis een nieuwe moer op. Ik bedoel maar, zo kan het ook. Maar van mij mocht hij er wel een paar euro voor vragen.

Zoals in deze tijd is het wel druk . en zou je bijna zeggen dat er te weinig fietsenmakers zijn . Maar als je in de winter kijkt dan hebben de fietsenmakers bijna niets te doen . En als er dan nog meer fietsenmakers erbij komen dan wordt de spoeling nog dunner . Dan krijg je het prbleem dat ze met de zomerdag niet genoeg reserves kunnen opbouwen om ook de winterdag ermee door tekomen .

Bij mij in de buurt zijn er ook wel genoeg. En bij de NS stations is er meestal een fietsenmaker bij de fietsenstalling. 's Morgens fiets afleveren met lekke band en 's avonds weer geplakt ophalen. Tenminste zo ging dat hier.

Net als bijna alles is de fiets een wegwerpproduct geworden. Mensen laten dure reparaties achterwege en kopen om de paar jaar een nieuwe fiets. Als het even kan niet bij de specialist, maar bijvoorbeeld bij Halfords of Wehkamp. De fietsenmakers die er nog zijn, zijn goede vakmensen. Alleen verdienen zij hun geld niet door het uitoeffenen van het vak, maar met de vuurwerkverkoop in de laatste paar dagen van het jaar. Iets soortgelijks geld voor schoen- en meubelmakers. De nieuwprijs van veel dingen is tegenwoordig dusdanig dat mensen een kapot artikel liever vervangen door een nieuwe dan dat ze het laten repareren.

Ik denk dat het komt omdat beroep fietsenmaker bekend staat als een ouwderwets beroep en niet echt hot bij de jongelui.het wordt gezien als een beroep voor mensen die niet goed kunnen leren ,misvatting dus! er worden dus te weing mensen opgeleid tot fietsenmakers...maar waar kun je die opleiding tegenwoordig nog kiezen in je vooropleiding zit er weinig keuze..vmbo kl vmbo tl en ga zo maar door ...weinig doorstroming voor dit soort praktijk beroepen waar je met je handen leert werken. vroeger had je bv de technische school/huishoudschool en dergelijke scholen en als je echt goed kon leren dan ging je naar de mavo of hoger. je moet er als jongen/meisje écht voor kiezen voor dit beroep en dan echt zoeken naar een school waar je dit kunt leren.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100