Hoe zuurgraad door middel van titratie berekenen?

We moeten de zuurgraad van een zwak zuur ( appelkidibul ) bereken d.m.v titratie. We weten al dat we fenolftaleine moeten gebruiken als indicator en NaOH als titrant. We voegen dus de NaOH toe in het zwak zuur waardoor na een tijdje de kleur verandert. Maar wat moeten we hierna doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (2)

Wat je nu moet doen is uitrekenen hoeveel mol NaOH je hebt toegevoegd.
Dat kun je uitrekenen door het volume aan NaOH oplossing te vermenigvuldigen met de molariteit hiervan.
Reddie
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
wat is de molariteit van NaOH dan?
Reddie
10 jaar geleden
Dat staat op de fles
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ah ok en wat moet je vervolgens doen als je weet hoeveel mol je hebt toegevoegd?
De zuurgraad is in feite de concentratie aan zuur. Vaak uitgedrukt als pH (negatief logaritme van de oxoniumionen), maar je mag het ook uitdrukken als concentratie.

Als je met fenolftaleïne werkt kan je ook enkel die zuurconcentratie berekenen door de normaliteit van de natriumhydroxide te vermenigvuldigen met het toegevoegde volume en dit te delen door het volume van het zuur dat je hebt getitreerd.

Als je met een pH-elektrode zou werken zou je de titratiecurve kunnen bekijken. Het equivalentiepunt ligt op de plek waar zich de grootste pH-sprong bevindt (daar waar de kleuromslag zou plaatsvinden bij fenolftaleïne). Met het toegevoegde volume bereken je vervolgens de zuurgraad op dezelfde manier als bij gebruik van een kleurindicator. Maar je kan ook gaan kijken naar de titratiecurve en wel daar waar het volume de helft is van het volume bij het equivalentiepunt. Kijk welke pH daarmee overeenkomt en je weet de pKa. Dankzij deze zuurconstante kun je van een zwak zuur telkens berekenen wat de pH is als je weet hoeveel van het zwak zuur als zuur in de oplossing voorkomt en hoeveel voorkomt als geconjugeerde base hiervan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zuurgraad kan je op vele manieren interpreteren. Als je weet waarover je hebt hebt en duidelijk zegt wat je bedoelt, (zwak zuur, sterk zuur, concentratie, pH, ....) geldt het allemaal. Er is geen duidelijke definitie voor, zoals voor pH of concentratie.