waarom lopen giraffen met 2 benen aan 1 kant tegelijk?

waarom niet gewoon zoals koeien en paarden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
2.1K

Antwoorden (2)

Door z'n lange benen heeft een giraffe een erg grote overstap. Dat betekent dat hij zijn achterpoot verder naar voren neerzet dan waar z'n voorpoot heeft gestaan.
Hierdoor kan hij niet lopen als een paard: hij zou tegen zijn eigen voorbeen aantrappen.
http://www.youtube.com/watch?v=Vh2yveXTKaU
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een paard is van nature geen telganger echter, het kan hem worden aangeleerd om zo te lopen vanwege het zitgemak van de persoon die in dameszit op zijn rug zal zitten. Overigens loopt een telganger harder dan een niet telganger. Kijk maar naar de giraf die langzaam loopt: dat is geen telgang.
Omdat een giraf een telganger is. Dat wil zeggen dat hij
om de beurt zijn twee linkerpoten en zijn twee rechterpoten naar voren zet. In galop verzet hij telkens allebei de voorpoten en achterpoten gelijkertijd. De achterpoten worden dan wijd uit elkaar gezet, zodat ze vóór de voorpoten de grond kunnen raken. Ze kunnen
zo ongeveer 50 km per uur hardlopen.
Amadea