Welke snelheid waarmij wij horizontaal reizen kunnen wij lichamelijk aan voordat de organen het begeven?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
1.7K

Antwoorden (2)

Alle snelheden incl. lichtsnelheid.

Wat een probleem is, is de versnelling, of te wel binnen hoeveel seconden zit je op b.v. 100km per uur. Dat noemt men G krachten, en deze mogen een maximum niet overschrijden.

Toegevoegd na 1 minuut:
De maximale G kracht:

De grootte van de verticale g-kracht waarbij een mens buiten bewustzijn raakt, varieert met de lichamelijke gesteldheid, geoefendheid, verloop van de kracht en duur van de kracht. Een ongeoefend mens kan van 6 g buiten bewustzijn raken als deze langere tijd aanhoudt. Er is speciale kleding die deze grens kan verhogen. Bijvoorbeeld piloten van de Red Bull Air Race[2] kunnen (in hun pak) versnellingen van 14 g aan. Zij houden wel een marge van 2 g aan voor de veiligheid, dus ze gaan niet verder dan 12 g.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Zelfs de G-krachten zijn geen probleem. Een mens kan in principe met tienduizend G versnellen, of zelf nog meer. Het probleem is dat die G-krachten via de huid aan het lichaam worden doorgegeven. Als er een aantrekkende (of afstotende) kracht zou zijn die zou aangrijpen op *elk* molecuul van het lichaam, zou zelfs een gigantische versnelling geen probleem zijn - we zouden er zelfs niets van merken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met de aanvulling van Cryofiel heb je hét antwoord! Probleem met plotse acceleraties (=> heel veel g's) is inderdaad dat niet alle delen van ons lichaam op dezelfde manier meeaccelereren. Als je alleen aantrekkingskracht of verandering van snelheid gebruikt om g's te genereren, dan is het onvermijdelijk dat delen van je lichaam anders reageren, en dus bij voldoende aantal g's gedurende lange tijd, schade ontstaat. Let op: je lichaam kan héél veel g's doorstaan als dit van hele korte duur is, en onder bepaalde omstandigheden zelfs enkele honderden g's. Schade zal wel ontstaan, maar het is de combinatie van g's, tijd en een aantal andere factoren die de evt. schade bepalen. Kijk de link naar de Engelse wiki voor zeer uitgebreide info.
http://en.wikipedia.org/wiki/G-force O ja, en het is "g", niet "G", want "G" is de internationale afkorting voor de gravitatieconstante.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja das lekker, je lichaam kan de g kracht versnelling aan mits dit en dat, echer dat mits dit en dat kan niet, dus ergo; Blijft mij uitleg van (g)kracht ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vorige week nog op de tv : een amerikaanse stuntpiloot zonder speciale kleding tikte nog even de 12 g aan .
Vroeger dacht men dat snelheid gevaarlijk was. Er moest ook een mannetje voor een auto lopen om het gevaar aan te kondigen.

Maar snelheid op zich geeft geen gevaar voor het lichaam. Hier in Nederland, hebben we een snelheid van ongeveer 1000 km/uur omdat de Aarde om zijn as draait. Dat is niet gevaarlijk.

Wat wel gevaarlijk is, is versnelling. Dat is vermeerdering van snelheid, en dat per seconde. Astronauten die in een raket de ruimte in geschoten worden, worden blootgesteld aan een versnelling van ongeveer 60 meter per seconde, per seconde. Als je hier op Aarde iets laat vallen, neemt de snelheid iedere seconde met 10 meter per seconde toe.
Dus de astronaut voelt zich 6x zo zwaar. Hij houdt dat een paar minuten vol, en heeft dan een heel hoge snelheid bereikt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Slechts 1000 km/u? Joh, de zon (met de aarde erbij) schiet met 200 km per SECONDE door de ruimte! + voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is niet waar. Ten eerste moet de snelheid ten opzichte van iets anders worden gegeven, bijvoorbeeld het centrum van ons melkwegstelsel. In dat geval is de snelheid geen 200 km/s, maar slechts 23 km/s, zoals te lezen in een artikel van Science ( http://www.sciencenews.org/view/generic/id/340601/title/Sun%E2%80%99s_shock_wave_goes_missing ).
Daarnaast zijn er evenwel inertiaalstelsels te vinden ten opzichte waarvan wij met nog veel hogere of juist lagere snelheden bewegen.
Cryofiel
11 jaar geleden
Mijn vorige reactie had ik uit het hoofd geschreven. Ik heb het nu even nagezocht. Mijn bron was de Wetenschappelijke Scheurkalender van 10 maart 2012. Daar wordt een snelheid genoemd van 220 km/s. Kijken we op Wikipedia ( https://en.wikipedia.org/wiki/Milky_Way ), dan lezen we: "The orbital speed of the Solar System about the center of the Galaxy is approximately 220 km/s or 0.073% of the speed of light." Hierbovenop komt de snelheid van de melkweg ten opzichte van de kosmische achtergrondstraling (CMB in het Engels, van Cosmic Microwave Background). Gebruiken we de CMB als referentie, dan heeft de melkweg een snelheid van ongeveer 550 km/s. De snelheid van de zon ten opzichte van de CMB ligt dan tussen de 330 km/s en de 770 km/s.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vragensteller wil weten of 'snelheid' gevaarlijk is. Ik vind dat je afdwaalt. Ik houd het daarom maar bij de aswenteling van de Aarde. Bij de tropen 40000 km/etmaal, op onze breedtegraad ongeveer 1000 km/uur. Dat is sneller dan een Boeing 747.