Gaat een pauw pronken als je hem beledigd?

dat hoorde ik vroeger vaak. pauwen kunnen niet pronken.
of wat ben je een lelijke vogel.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
1.5K

Het beste antwoord

wat ik hier in het park zie, is dat pauwen te pas en te onpas staan te pronken, of er nu een vrouwtje in de buurt is of niet.
als je de vogel even daarvoor beledigend hebt toegesproken, zou je dat als aanleiding kunnen zien, maar dat is het natuurlijk niet, gezien dat de vogel hier geen jota van begrijpt.
Rieneke1
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Het is bijzonder moeilijk om een pauw te beledigen.
Daarvoor moet je hem in het in het Pauws aanspreken en vertellen dat zijn veren er niet uitzien.
Bij leden van GV gaat dat een stuk makkelijker.
AWM
14 jaar geleden
Ik weet niet of een pauw gaat pronken als je hem beledigd maar ik heb wel een heel mooi verhaal.Toen mijn vader was overleden(hij was een groot dierenliefhebber)werd hij vanuit huis begraven waar hij opgebaard lag.Toen wij achter de stoet de lange zandweg afliepen,kwam een van zijn pauwen heel hard aangerend en ging langs de route staan met zijn veren uitgeklapt.Als een laatste groet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat is heel bizonder.
ik weet nog dat de kinderen het met beledigen konden.
het is of het lijkt dat de pauw er op reageert.
ik vind ze heel mooi.
ik hou veel van alle vogels
ik kan er uren naar kijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij vonden het allemaal heel bijzonder.Hij kwam echt van ver aangerend om in zijn volle breedte met zijn veren gespreidt te staan pronken.Ik verkies het te zien als een laatste groet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Taurus, Ik weet dat je tenminste een beetje gelijk hebt. Pauwen zijn heel slimme dieren, en kunnen zich zeer aan een eigenaar of verzorger hechten. Toen ik klein was hadden we op ons landgoed verschillende pauwen, waarmee ik goede vriendjes was, en niet zelden heeft een pauw mij uit benarde situaties weten te houden of voorkomen dat ze ontstonden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het zijn in ieder geval hele mooie dieren mar ik wist niet dat ze zo slim waren.Mooi verhaal ollekebolleke.
Nee hij pronkt voor vrouwtjes, als hij wil propageren... Het is gedrag dat tot paring uitnodigt en wel het meest dominante vrouwtje wil hij daarmee paaien...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
pauwen pronken te pas en te onpas
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pauwen pronken om zich te laten zien, hun 'status' te laten zien en hiermee vrouwtjes te lokken, of rivalen te overtroeven.
Door een pauw te beledigen stuur je uitdagings-signalen (energieën) naar het dier, waardoor je het stimuleert om het 'status gevecht' aan te gaan.
Vervolgens is het aan de pauw in te schatten of het het 'gevecht' waard is (niet te slap of te sterk), of hij het aanneemt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan me niet voorstellen dat een Pauw onze beledigingen begrijpt.
Hij zet zijn veren op om indruk te maken.