Ja maar slechts in zeer geringe mate. De totale hoeveelheid zuurstof in de lucht is zo enorm dat de extra bijdrage die het in het blad komen van de bomen eraan levert, te verwaarlozen is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een gemiddelde boom met een stamdiameter van circa 0,5 meter produceert ongeveer 125 gram zuurstof per dag. Een luchtkolom van een vierkante meter bevat ongeveer 10.000 Kg gas als je helemaal tot bovenaan de atmosfeer gaat. Circa 20% van die 10.000 Kg is zuurstof. Dat is dus ongeveer 2.000 Kg. Aangezien een boom van met deze stamdiameter een oppervlak van meerdere vierkante meters bestrijkt is het niet moeilijk om in te zien dat de invloed van een boom op het zuurstofgehalte minimaal is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee, het zuurstofgehalte neemt niet toe.
1. Als bomen hier tijdens de lente in blad komen, wordt dat gecompenseerd doordat op het zuidelijke halfrond de bomen hun blad verliezen (en dus minder zuurstof maken).
2. De bijdrage van bomen aan wereldzuurstofproductie is gering; de meeste zuurstof wordt gemaakt door tropische zeealgen. Het beetje toename doordat bomen in blad komen is dus irrelevant.