Hoe heet staat de oven op een cremetotium ?

En hoe lang duurt het voordat een lichaam is vergaan naar as ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Voor een crematie kan plaatsvinden wordt de oven voorverwarmd naar een temperatuur van ca. 800 graden Celsius. Het voorverwarmen van de oven zal doorgaans alleen noodzakelijk zijn voor de eerste crematie van de dag. Hierna blijft de oven voldoende warm om de volgende crematie te kunnen laten plaatsvinden. Nadat de kist met de overledene is ingevoerd en de kist vlamvat zal de temperatuur in de oven tijdens het proces verder oplopen tot ca. 1100 graden Celsius.

Toegevoegd na 1 minuut:
Excuses je had nog een vraag! Hierbij ook daar het antwoord op:

Een crematie duurt ongeveer 75 minuten dit kan soms wat korter of langer zijn. Ook het gewicht van de overledene speelt een rol, zo zal de crematie van een zeer fors persoon langer duren dan die van een mager persoon. Een crematieoven heeft een technische verbrandingscapaciteit van ca. 100 kg/hr. organisch materiaal.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Tot ongeveer 1100 graden celsius

"Warme" en "koude" start oven
In Nederland kennen we twee soorten ovens t.w. de “warme” start oven en de “koude” start oven. Het onderscheid is de invoertemperatuur en de procestijd. Bij de “warme” start oven is de invoertemperatuur ± 800 °C en de procesduur ca. 75 minuten. Bij de “koude” start oven is de invoer-temperatuur ± 400 °C en de procesduur ca. 150 minuten. Tijdens het proces loopt in beide ovens de temperatuur op tot ongeveer 1100 °C. Aan het eind van het proces is de temperatuur in beide ovens weer rond de 800 °C. Bij de “warme” start oven kan direct na het ruimen weer een nieuwe invoer plaatsvinden en bij de “koude” start oven moet de oven eerst worden afgekoeld naar de vereiste invoertemperatuur van 400 °C. In de “warme” start oven vindt een spontane ontbranding plaats (zonder gebruik te maken van de hoofdbrander) ten gevolge van de hoge temperatuur.

In de “koude” start oven wordt het proces ingeleid met behulp van de hoofdbrander, welke weer uitschakelt op het moment, dat er voldoende temperatuur in de oven is en het proces zichzelf in stand houdt.
De verdeling binnen Nederland naar aantallen crematies is ca. 70 % in de “warme” start ovens en de rest ca. 30 % in de “koude” start ovens. Tot 1985 werd er in Europa uitsluitend gewerkt met “warme” start ovens. Met de intrede van de kleinschalige crematoria rond die tijd is de “koude” start oven uit Amerika geïmporteerd.