Zou er een overstroming komen als we morgen plotseling een temperatuurstijging zouden hebben?

Stel morgen wordt het plotseling +15 graden, zou dan de boel overstromen door het snelle dooien van de sneeuw?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja, dat is heel goed mogelijk. Zo veel (smelt)water kan de riolering niet in één keer aan. Gelukkig gaat het in de praktijk geleidelijker.
AWM
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Nee hoor, wel een overstroming zoals die altijd er is als het vloed wordt, dat blijft gewoon zo ook bij een plotseling temperatuursverhoging van 15 graden...

En al helemaal niet door het smelten van de sneeuw...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als alle sneeuw die er op dit moment gevallen is zou smelten binnen 24 uur zou er inderdaad wateroverlast ontstaan,al is de hoeveelheid water niet extreem hoog (ca 10 % van de sneeuwhoogte) de meeste wateroverlast ontstaat in het begin als de rioleringsputten nog vol zitten met sneeuw en het dooiwater niet weg kan lopen,als de rioleringen open zijn zal de wateroverlast wel meevallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk het niet want overal zijn putten en het water stijgt op
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk van niet, want de riolering in ons land is goed en kan bijvoorbeeld ook hevige regen aan. Op sommige plaatsen kan het wel overbelasting geven als de riolering of de putten verstopt zitten, maar het meeste water loopt gewoon weg zonder dat we er last van krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je bedoelt,niet alleen in Nederland,maar ook in landen zoals Duitsland en Zwitserland, dan zou de boel idd blank komen te staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, daar heb je wel wat meer sneeuw voor nodig. Trouwens het dooien gaat toch geleidelijk dat het water allang is afgevoerd als de laatste restjes verdwijnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van een ploselingen dooi zal er niets overstromen, een pak sneeuw van 20 cm. zal nu het ingeklonken is, ongeveer 2.5 cm, regenwater zijn, dus niets bijzonders.
Wel als de dooi gepaard gaat met hevige regenval, en doordat de ondergrond nog bevroren is kan het dooiwater en regenwater niet weg.