Is het mogelijk dat oorspronkelijk DNA juist werd gemaakt door aminozuren?

Normaal gesproken worden aminzuren gemaakt door een codon van nucleobasen van het DNA. Maar op meteorieten kom je ook aminozuren tegen, die niet ontstaan zijn uit dna. Zou het dan kunnen dat dna zich ontwikkeld heeft vanuit dergelijke aminozuren?

erotisi
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Aminozuren worden niet gemaakt uit of met DNA; DNA is nodig om eiwitten te maken uit aminozuren. Aminozuren en de 4 (cq 5) basen van DNA en RNA zijn stoffen die spontaan kunnen ontstaan.

Waarschijnlijk was RNA het eerste complexe molecuul, en hebben zowel eiwitten als DNA zich uit/met RNA ontwikkeld. Zie link voor meer info.
tinus1969
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

DNA bestaat uit basen die derivaten zijn van pyrimidine en purine, geen van beide aminozuren maar hun chemische bouwstenen zijn wel in aminozuren te vinden. Het is dus in principe mogelijk dat hieruit ook DNA kan worden gevormd, maar als we wisten op welke manier dat is gebeurd waren we een stuk dichter bij het oplossen van de vraag hoe leven op aarde is ontstaan, en de wetenschap daarover staat nog in de kinderschoenen.