Hoeveel overlevingskans hebben de mensen, die naar Mars reizen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat bedoel je met 'overlevingskans'...?
Het gaat in dat project om een enkele reis, dus ze zullen op Mars komen te overlijden. Feitelijk is het antwoord dus 0,0%.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik begrijp, dat het om een enkele reis gaat. Wat ik mij dan afvraag, hoelang men dat volhoudt. Ze zullen ook toch een kolonie moeten bouwen. Hoe doen ze dat dan met zuurstof etc.?
bamibal
9 jaar geleden
Inderdaad, maar dan is de overlevingskans van het wonen op Aarde dus ook 0,0%.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@bamibal
Heb je ook weer een punt. ;) @Peterk1969
Mag ik dan je vraag lezen als: Wat voor invloed heeft het emigreren naar Mars op de levensverwachting?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk inderdaad dat de vraag zo gelezen kan worden.
Cryofiel
9 jaar geleden
Dit is niet zomaar emigreren, dit is eterreren...
(terra = aarde). Ik vermoed dat de grote problemen op Mars zullen liggen in de hogere hoeveelheden kosmische straling, in de afwezigheid van professionele medische hulp indien er iets ernstigs gebeurt, en in de psychologische problemen. Die laatste treden zelfs op twee gebieden op: enerzijds de groepsstress, anderzijds het nooit eens kunnen voelen van regen en wind, nooit eens kunnen zwemmen, nooit kunnen fietsen, geen sociale contacten, enzovoort.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Men is momenteel al bezig met het plannen voor reizen naar mars, de mensen die naar mars gaan kunnen immers niet meer terugkeren... Bevoorrading zal ook moeilijk gaan...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik weet, dat het een enkele reis is. Bevoorrading zal inderdaad ook een probleem zijn. Maar hoe moeten ze dat doen met zuurstof. Zuurstof is ook eindig. En hoe bouwen ze dan hun gebouwen? Lijkt mij dat het niet in 1 raket mee kan.
Cryofiel
9 jaar geleden
Als ik me goed herinner is het de bedoeling dat eerst een aantal raketten de basismodules naar Mars zullen brengen voor woonruimte (habitat), energievoorziening en zuurstoflevering. Pas daarna komt de eerste raket met mensen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik las net nog op www.astroblogs.nl dat er nog 100 mensen in de race om voor een enkeltje Mars. Ze willen echter in totaal 4 mensen naar Mars sturen om daar een kolonie in 2024 te stichten. Zijn dit er dan niet erg weinig?

Antwoorden (2)

Op Mars is het veel kouder dan op Aarde. Dit komt deels door de grotere afstand tot de Zon. De gemiddelde temperatuur bedraagt -60°

De atmosfeer van mars is niet geschikt om daar te leven. Er is nauwelijks zuurstof, de atmosfeer is zeer ijl en de temperatuur is " onhandig".
Wanneer het lukt om daar een " luchtbel" op te zetten en in beschermde ruimtepakken te lopen, dan zou het eventueel voor kortere tijd mogelijk zijn.

De cijfers :

Celsius maar die kan variëren van -125° Celsius in de winter aan de polen tot 20° Celsius in de zomer aan de evenaar. De atmosfeer van Mars is ongeveer 100 maal ijler dan de Aardse atmosfeer maar wel nog dik genoeg om het voorkomen van weer, wolken en wind te ondersteunen.
Mars heeft een ijle atmosfeer – veel te ijl om leven zoals wij dat kennen mogelijk te maken. Deze ijle atmosfeer kan bovendien heel erg stoffig worden.

Wat is de samenstelling van de atmosfeer?
De atmosfeer van Mars is ongeveer 100 maal ijler dan de Aardse atmosfeer en bestaat uit de volgende componenten:

Component Hoeveelheid zuurstof : 0.13 procent.

Toegevoegd na 3 minuten:
Kritiek op ruimtevaart naar Mars
Er zijn veel stofstormen op Mars, waardoor zonnepanelen maandenlang weinig energie opleveren.
Plannen te optimistisch qua tijdplanning, kosten en veiligheid, omdat er veel mis kan gaan. Ondersteuning vanaf de Aarde kan worden gestaakt, bijvoorbeeld als gevolg van een faillissement en dan zullen de mensen op Mars dus in de problemen kunnen komen.
Zij zullen biljoenen micro-organismen naar het oppervlak van de planeet brengen. Deze problemen zouden eerst onderzocht moeten worden door wetenschappers.
Averechts effect voor wetenschap volgens vele mensen. Het geld dat gestoken zou worden in een dure bemande missie kan niet worden uitgegeven aan goedkopere onbemande missies, terwijl de laatste mogelijk meer wetenschappelijke gegevens zouden opleveren.
Aanslag op het milieu door uitstoot van broeikasgassen, raketten met een nucleaire reactor zorgen voor radioactief afval.
De NASA en de ESA voorzien pas na 2030 de eerste mensen op Mars.
9 jaar geleden
Het ligt er aan hoe je het ziet. Theoretisch kan je op Mars overleven in een beschermde atmosfeer. Je kan daarin ook voedsel verbouwen (planten) en die makende weer zuurstof. Water kan een probleem zijn. Je kan niet onbeperkt meenemen en je kan ook niet 100% recyclen. Dat moet je aanvullen vanaf Mars. Er is ijs dus dat zou kunnen. Maar..... Zoals het er nu voor staat kan je niet meer terug naar aarde. Je gaat dus uiteindelijk dood op Mars. Dus als je bedoeld wat is je overlevingskans bij een retourtje Mars dan is het antwoord nu 0%
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ze zullen toch de spullen mee moeten nemen op de beschermde atmosfeer te bouwen. Of laten ze dat robots doen? Ook het ijs zullen ze moet halen. Maar hoe moeten ze dat ijs dan halen. Of gaan ze dicht bij zo'n pool zitten? Dat zullen ze toch ook met een robots moeten doen. Daarnaast wat je zegt het zuurstof is eindig. Ook weet ik dat er geen retourtje aan vastzit.