kan mijn decaan zien voor welke studie ik mij inschrijf?

Ik wil mij graag inschrijven via studielink voor geneeskunde, dit is niet mijn eerst keus maar ik wil het gewoon proberen zodat ik nog wel de keus heb want je kun je inschrijven tot en met 15 januari. Maar ik vind dat mijn decaan zich daar niet mee hoeft te bemoeien en dat ze het niet hoeft te weten... dus de vraag is kan ze het zien als ik mij inschrijf?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
hoe moet ze dat zien dan?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dat de school dan een bericht krijgt ofzo als ik mij inschrijf?
ItisILeClerc
9 jaar geleden
als ze zich er niet mee hoeft te bemoeien, moet je je er niets van aantrekken of ze het ziet of niet en je gewoon inschrijven waar je wilt

Antwoorden (2)

VO-scholen zijn over het algemeen verantwoordelijk voor hun leerlingen, tot het moment dat zij zijn geplaatst voor een vervolgopleiding. Om te kunnen controleren of leerlingen zich inderdaad hebben ingeschreven voor een vervolgopleiding, bestaan er samenwerkingsverbanden waarbij vervolgopleidingen aan de aanleverende scholen terugkoppelen welke van hun leerlingen zich hebben ingeschreven. Dit gebeurt vooral bij VMBO-scholen, omdat de leerlingen die daar geslaagd zijn voor hun examen, nog geen startkwalificatie hebben. Maar voor havo- en VWO-scholen is het ook interessant om te weten hoe hun leerlingen terecht komen.
Kortom, het is niet met zekerheid te zeggen, maar het is goed mogelijk dat jouw school te horen krijgt waar jij je hebt ingeschreven.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
als ik het goed begrijp volgt VS een Mbo-opleiding. Mbo’ers van niveau 4 hebben op dit moment instroomrecht voor alle hbo-opleidingen.
Studielink geeft alle verzoeken ook aan de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) door. Er wordt geprobeerd de gegevens zoveel mogelijk digitaal te controleren.
Nederlandse vooropleidingen worden gecontroleerd in de registers van DUO (Basisregister Onderwijsnummer) niet via de school. Indien de vooropleiding niet kan worden gecontroleerd wordt de student naar de hogeschool of universiteit verwezen voor controle van diploma en cijferlijst.

Als je je diploma nog niet hebt gehaald, kun je wel verdergaan met je inschrijvingsproces maar men kan niet definitief ingeschreven worden zolang je diplomagegevens niet zijn gecontroleerd.