Leef je nog voort na de dood?

Ik heb begrepen dat wij ontstaan uit samenvoeging van eicel en zaadcel en dat we bij het sterven volledig ontbinden en er stof ontstaat. Wij beseffen dat we leven door onze hersenen. Als deze wegvallen bij het sterven, is ons bewustzijn weg. Hoe kan stof toch verder leven?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ja en nee, ja we leven voort in het gedachtegoed van anderen, onze energie zal op een bepaalde manier aanwezig blijven, edoch vervagen met het slijten der jaren, die zonder ons door blijven tikken. Sommigen hebben een leven gehad, welke beroepsmatig een aantal voordelen met zich meebracht ten aanzien van het makkelijker kunnen herinneren voor nabestaanden, denk dan aan mensen die veelvuldig onze beeldbuizen opvrolijkten met hunner aanwezigheid bij leven. Voor nabestaanden van deze groep zal de herinnering aan hun geliefde veel sprekender zijn door de ruime mate van beeldmateriaal die er van hen is. Wij koesteren de gedachte aan iemand en hebben foto's en misschien video's waarop diegene te zien is. Met het intreden van de dood, zal meteen het ontbinden van het lichaam beginnen, dat gaat overigens behoorlijk snel. In sommige geloven zal te vuur en te zwaard beweerd worden dat lichaam en ziel onafhankelijk van elkaar zijn op het moment van het sterven van het lichaam, zodat alleen het lichaam zal vergaan, de ziel blijft behouden, de symbiose eindigt. Van mij mag iedereen het hare/zijne ervan denken en geloven wat zij/hij wil en daarbij een goed gevoel van veiligheid hebben. Ik op mijn beurt denk dat bewustzijn een combinatie is van een aantal factoren die zo nauw moeten samenwerken om tot zulk een bewustzijn te komen, dat het één onmogelijk zonder het ander kan om dit te bewerkstelligen. Lichaam kan niet zonder geest, geest kan niet zonder lichaam. Eindigt één van de twee dan is het voorbij. Ook ik ben maar een mens en heb vele malen de dood in mijn omgeving genadeloos, en soms met ongelooflijk veel genade, uit zien halen. De energie van een persoon zal best nog wel een tijdje aanwezig zijn en zelfs voelbaar aanwezig zijn, hoelang dat zou ik niet weten, ligt waarschijnlijk aan de gevoeligheid van sommige mensen, zij die geloven in een 'afterlife', zullen er sterker op reageren dan mensen met een veel nuchtere kijk op het 'leven' en daarmee tegelijkertijd 'dood'. Ben overigens van mening dat men pas dood is als niemand meer over je spreekt of aan je denkt, in dat kader zou het voor de ene een langer leven na de dood betekenen dan voor een ander. En dus zet ik een film op met Danny Kaye, voor velen al jaren 'dood' en vergeten, en ik geniet van zijn aanwezigheid op mijn 61 inch flatscreen, met dank aan de 'vooruitgang' Just my two cents, no offence meant.

Omdat wij bestaan, uit een lichaam en een ziel. En het lichaam is maar een tijdelijk "vervoersmiddel"voor de ziel. Als je lichaam sterft, vertrekt je ziel uit je lichaam, en die leeft voort. En je hebt ook nog een onbewustzijn, maar hoe dat na de dood zit, dat weet ik niet.

Er is niemand die daar een sluitend antwoord op kan geven, simpelweg omdat er nog nooit iemand een tijdje dood is geweest en toen weer levend werd en vertelde wat hem/haar zojuist was overkomen. Het is maar of je geloofd in leven na de dood. Persoonlijk geloof ik daar niet in.

Je leeft, of je bent dood, maar een levende dode bestaat niet. Ook al zie je ze bij Michael Jackson als zombies dansen.

Stof leeft niet verder. Het stof wat overblijft na je dood kan wel weer dienen als voeding voor andere organismen, zoals planten en op die manier kun je zeggen dat je verder leeft. Ons bewustzijn, zoals wij dat op aarde ervaren, leeft niet verder. Wij leven wel verder in het bewustzijn van onze nabestaanden. En als wij iets hebben als een ziel of "geest" dan wordt die opgenomen in het ALLES of in het NIETS, afhankelijk van je geloof.

Je geest/ziel wel. Maar je lichaam niet. Want tijdens je dood word je ziel mee genomen door de doodsengel.. En dan begint de 1e ondervragingen, verhoren enz...

Ik weiger te geloven dat je alle moeite in dit leven,(studie,relatie,carriere,meteen weg is met je overlijden.

Sommige mensen denken dat er wel degelijk leven is als je je laatste adem hebt uitgeblazen. Zij denken dat mensen in een ander leven terugkomen als hond, lieveheersbeestje of gewoon als mens. Weer anderen denken dat je naar een andere planeet gaat en niet meer terugkomt op aarde.

Ik geloof dat wij zijn geschapen en dat je een ziel en lichaam hebt gekregen en je ziel leeft verder als je bent gestorven

Als je ervaart dat het lichaam het enige is dat leeft, dan zul je sterven, want het lichaam had een begin en alles wat een begin, heeft ook een einde, dus daar ontkom je niet aan... Als je ervaart dat je leven bent en ervaringen kunt hebben omdat je een lichaam hebt, dan is het anders... Want dan identificeer je je niet met het lichaam, dat komt elke morgen en gaat elke nacht... Dan ervaar je je eigen persoon als komend en gaand, elke keer weer... Dat kan dan dagelijks zijn, maar ook als leven an sich... Dan kom je als vrouw en dan wellicht als man, elke keer weer terug... Reïncarnatie noemen ze dat en dat mag je toch wel doorleven noemen... Bewustzijn is niet persoonlijk... Dat leeft voort...

Ja,maar uitsluitend als (liefdevolle)herinnering van de nabestaanden.

Aap, het lijkt er op dat je zelf heel graag wil geloven dat je ziel verder leeft, maar dat je daar dan een rationele verklaring voor wil hoe dat kan. Wetenschappelijk gaat je dat niet lukken, grenswetenschappelijk misschien wel (b.v. Scientology en het Yedidom doen dat). Daar heet het ook 'geloof' voor, als we het wetenschappelijk zouden kunnen verklaren zou het geen 'geloof' meer hoeven heten maar kon het gewoon 'weten' heten.

Mijn mening: dood is dood! Dood is weg! Maar weet je wat het is, wij mensen dichten ons schijnbaar een hele belangrijke rol toe hier op aarde. We denken dat we heel wat voorstellen en daardoor denken we ook dat het niet zomaar afgelopen kan zijn na de dood. Ook vinden we het eng om dood te gaan en de gedachte dat er nog wat is, stelt ons hierin gerust. En we willen natuurlijk ook gewoon niet dat het afgelopen is, dus bedenken we maar dat er nog wat is. Maar hier is geen enkel bewijs voor. Waarom zou er nog wat (moeten) zijn. We zijn ook maar slechts een klein onderdeeltje hier op aarde, we zijn eigenlijk gewoon maar nietig. Wat stellen we nou uiteindelijjk voor? En als wij inderdaad voort zouden leven, wat is dan het lot van alle dieren hier op aarde? En dan bedoel ik ook echt alle dieren, groot en klein. Dus ook alle insecten en alle vissen, alle huisdieren enz. enz. Is het voor hen wél afgelopen. En dat laat dan ook meteen weer onze grootheidswaanzin zien. Nee, alleen wij mensen leven voort, want wij hebben dan zogenaamd een ziel en de dieren niet. Wat een onzin! Eigenlijk zijn we met z'n allen een soort van narcistisch.

Onze hersenen zijn een ontvanger van onze ziel, zoals een televisie een ontvanger van signalen is, en deze omzet naar beelden. Ons lichaam is slechts een voertuig voor onze geest, en zal inderdaad weer tot stof vergaan, als onze ziel het niet meer nodig zal hebben. Bij de lichamelijke dood zal onze ziel het lichaam van zich af werpen, en bevrijd zijn spirituele weg vervolgen. Het lichaam is dan slechts verworden tot een oud jasje die je wegdoet.

Mensen met bijna-dood ervaring kunnen misschien een beter antwoord geven.

nee dood is dood

Ja eeuwig (dus altijd, zonder een einde).

daar is simpel op te antwoorden met een mooie quote: ''as long as you are consciouss, you wont be able to imagine an unconsciouss world'' kortom. zolang we leven en dus bewust zijn, zullen we nooit weten wat er in het onbewuste gebeurd. tot die tijd: Keep Questioning

Als je doodgaat leef je voort in de harten van de mensen die van je houden, en zolang er nog mensen zijn die je gedenken. De restanten van je lichaam worden weer opgenomen in de eeuwigdurende kringloop van het leven. Daar zal gerust ook weer eens levende materie bij zijn, maar dat ben JIJ niet meer.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100